Nyheter

Enklare att parkera och tanka elbilen med ny teknik

Med ny teknik ska det bli enklare och smidigare för bilister att parkera, tanka elbilen och slippa parkeringsböter i framtiden. Digitalisering och  med swish och betalkort måste bli enklare att använda för bilister.

Helst ska bilisten bara behöva köra in i parkeringshus och betalningen sker via kameraövervakning som registrerar nummerplåten.

– Det är parkeringsbranschens mening att det generellt måste bli enklare för bilisterna. På Sveparkskonferensen i Gävle diskuterade vi om att få in elbilsladdning i kombination med parkering. Målet är att integrera elbilladdning och parkering med betalningssystemet, säger Thony Rysjö, försäljningsansvarig för SKIDATA Scandinavia som innefattar hela Norden.

SKIDATA har sitt ursprung i Österrike då de för 45 år sedan tillverkade skidliftsystemen, därav namnet SKIDATA. Men under de senaste 35 åren har parkeringssystem dominerat och blivit större än liftkorssystemen. Idag finns SKIDATA i ett hundratal länder world wide och parkeringslösningarna är de samma oavsett land eller kontinent.

– Vi har gjort ett antal integrationer av appar som då fungerar som betalning för både parkering och laddning av elbilar på parkeringsplatser. Appar som exempelvis EasyPark och Parkster och det underlättar ju för bilisten då med att kunna använda sin favorit-app. Men vi gör det ännu enklare nu så att kameror registrerar ditt bilnummer och då slipper man både app, kort eller swish, säger Thony Rysjö.

Elektrifieringen av bilar har kommit långt i Sverige och de nordiska länderna. Hitintills har många elbilsinnehavare kunnat tanka el gratis på exempelvis shoppingcenter. Men den modellen håller inte i längden, så på samma sätt som bensin- eller dieselbilar får betala för sin tankning kommer elbilar också att debiteras för elladdningen.

– Vi måste tänka på el-infrastrukturen också, så inte säkringarna går så fort flera elbilar ska laddas. Elbilar är på stark frammarsch i hela Norden och då måste vi få fram ett enkelt och bekvämt betalningssystem och att elen dimensioneras så att inte ett helt köpcenter släcks av att ett antal elbilar tankar el, säger Thony Rysjö.

Digitalisering är framtiden och hela parkeringsbranschen måste därför samarbeta. Parkeringsbranschen vill inte förknippas med parkeringsböter. Därför menar många med SKIDATA att kameraövervakning är den enklaste och mest säkra metoden för bilister att slippa den gula lappen på bilrutan.

– Vårt mål är att göra det så enkelt som möjligt för bilisten att använda dagens teknik, då är det också viktigt att digitalisering och betalningslösningar hänger med, säger Thony Rysjö avslutningsvis.