Nytt designspråk, ny logotyp och omfattande uppdateringar av varumärkets identitet › Konceptbilen ŠKODA VISION 7S ger en specifik förhandstitt på en helt ny bilmodell. Tre nya modeller presenteras redan till 2026.
Tisdagen den 30 augusti presenterade ŠKODA AUTO, via en livesänd presskonferens, stora nyheter för biltillverkarens framtid. Ett helt nytt designspråk och varumärkesidentitet, en ny modern logotyp och inte minst – världspremiär för den kraftfulla konceptbilen VISION 7S som är baserad på det nya varumärkeskonceptet.
ŠKODA AUTO presenterar sin nya varumärkesidentitet som en del av NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Fokus ligger på ett nytt designspråk, en ny logotyp och omfattande uppdateringar av varumärkesidentiteten (CI). Dessutom gör ŠKODA en offensiv satsning på helelektriska bilar och meddelar att tre helt nya modeller kommer att äntra marknaden till år 2026. Konceptbilen VISION 7S är en sjusitsig familje-SUV och ger en detaljerad förhandsvisning av en av dessa modeller, utöver det finns planer på att lansera en kompakt SUV samt en mindre bil.
Bakom satsningen ligger en komplett ompositionering av varumärket med ambitionen att bli det femte mest säljande bilmärket i Europa. Modellprogrammet kommer att inriktas mot eldrift och till 2030 bedöms minst 70% av försäljningen utgöras av helt eldrivna modeller. För att stödja den utvecklingen kommer ŠKODA att investera ytterligare 5,6 miljarder euro inom e-mobilitet och 700 miljoner euro i digitalisering under de kommande fem åren. Inriktningen mot en hållbar och fossilfri mobilitet är tydlig och inkluderar även ett omfattande arbete för ökad mångfald och jämställdhet inom företaget.
ŠKODA VISION 7S: Sjusitsig SUV baserad på MEB-plattformen med en räckvidd på över 600 km
VISION 7S ger den första specifika förhandsvisningen av en helt ny ŠKODA-modell och samtidigt visar den upp varumärkets nya designspråk. Denna helelektriska SUV erbjuder generöst utrymme för upp till sju passagerare och många Simply Clever-detaljer som känns igen från SKODAs tidigare produktportfölj. Konceptbilen är byggd på Volkswagen-koncernens innovativa elbilsplattform (MEB) och har ett 89 kWh batteri. Detta ger en maximal räckvidd på över 600 km (WLTP). Dessutom är VISION 7S den första ŠKODA-bilen med en matt lack. Interiören präglas av hållbara material och interaktiva ytor och funktioner.
– Den här bilen är allt som vårt varumärke står för, den är baserad på vårt nya designspråk som står för robusthet, funktionalitet och autenticitet, meddelar Oliver Stefani, designchef för ŠKODA AUTO.
Nytt designspråk, ny logotyp och uppdatering av varumärkesidentiteten
ŠKODA AUTO har skapat ett nytt designspråk för den elektriska och digitala samtiden, som gradvis kommer rullas ut från och med nästa år. Det definieras av tydliga, reducerade linjer som betonar enkelheten och värdet av ŠKODAs nya modeller. Karakteristiska inslag i det nya designspråket inkluderar den nya fronten på bilen med ett så kallat Tech-Deck Face och hållbara material på insidan.
Den nya logotypen speglar ŠKODA AUTOs nya positionering och har ett tydligare uttryck mer anpassat för digitala medier och kommunikationskanaler. Bilmärkets starka riktning mot hållbarhet, ansvarsfullt resursutnyttjande och elektromobilitet symboliseras med två gröna färgnyanser – ”Emerald” och ”Electric Green”, som kommer att användas från och med nästa år.
– Med vår nya varumärkesidentitet tar vi hela ŠKODAs yttre till nästa nivå. Det är inte bara vår produktportfölj som utvecklas, utan det gör också våra kunder. Och vi ser detta som det perfekta tillfället att få vårt varumärke att följa utvecklingen i vår omvärld, och anpassa dess utseende och känsla till våra behov och kunders förväntningar, säger Martin Jahn, ŠKODA AUTO Styrelseledamot med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Läs mer om ŠKODAs nya designspråk, NEXT LEVEL-strategin och mer detaljerad beskrivning av konceptbilen VISION 7S.