”De trafikpolitiska företrädarna för den nya riksdagsmajoriteten verkar inte ha förstått grundläggande samband inom järnvägen eller transportsektorn i sin helhet.”
Det skriver Evert Andersson, professor emeritus i järnvägsteknik, KTH, Nils Brunsson, professor i företagsekonomi, Uppsala universitet, Christer Ljungberg, grundare och senior advisor konsultföretaget Trivector och Per Lundin, biträdande professor i teknikhistoria, Chalmers tekniska högskola i en debattartikel i Svenska Dagbladet:
”I en riksdagsmotion (2022/23:6), nyligen framlagd av representanter för den nya politiska majoriteten, föreslås att riksdagen och regeringen säger nej till att bygga vad man kallar ”höghastighetsjärnväg”. Återkommande argument från nej-sidan är att ”vi vill prioritera en järnväg som fungerar” och ”de tåg vi har i dag ska komma i tid”. Detta tyder på att ledande trafikpolitiska företrädare för den nya riksdagsmajoriteten inte har förstått grundläggande samband inom järnvägen eller transportsektorn i sin helhet. Vad man säger nej till är i själva verket tillförlitliga tågtransporter i framtiden!”
”De flesta är överens om att tåg och järnväg har unika fördelar som svarar mot de problem vi står inför i dag. Om man bortser från cykel- och gångtrafik så är tågtrafik på elektrifierad järnväg det mest energieffektiva transportsätt vi känner till. Dess klimatpåverkan är minimal samtidigt som den tillåter snabba transporter av personer och gods. Den är också överlägsen när det gäller trafiksäkerhet, utrymmesbehov och ett flertal skadliga emissioner. Regioner och handelskammare efterlyser mer och bättre järnväg. Detta är i högsta grad också ambitionen inom EU. Både den senaste IPCC-rapporten och klimaträttsutredningen pekar på vikten av bra kollektivtrafik.”
Läs hela debattartikeln här: