Nyheter

Eldrivet i fokus på världens största bygg- och anläggningsmässa

I dag slogs portarna upp för världens största bygg- och anläggningsmässa – Bauma i München. Mässan har drygt 3 100 utställare från 63 länder. Senast Bauma hölls var 2019 med 620 000 besökare under sju dagar. Första mässdagen visar att elektrifiering av maskiner är en tydlig trend.

Den totala utställningsytan är 614 000 kvadratmeter. Det kan jämföras med Svenska Maskinmässan på Solvalla som hölls i somras som har en utställningsyta på 50 000 kvadratmeter.

Allt är stort på Bauma. Störst är tyska Liebherr vars monter är 15 000 kvadratmeter. En av de stora publikdragarna är den dieselelektriska gruvtrucken Liebherr T 274. Den väger 534 ton och kan lasta 305 ton.

Vart och ett av de enorma hjulen drivs av en elektrisk motor. En dieselmotor driver en generator som ger kraft till elmotorerna. Som tillval kan trucken får med strömavtagare i de dagbrott som är utrustade med kontaktledningar.

– Med dieselelektrisk drift är maxfarten 15,2 kilometer i timmen. När trucken är lastad kör den till kontaktledningen och dieselmotorn går ner till enbart underhållsdrift. Kontaktledningen ger mer kraft än generatorn och truckens maxhastighet ökar rejält till 27,1 kilometer i timmen, förklarar Claus Dieter Homberg som är regional försäljare på Liebherr.

Enbart trucken T 274 kostar fem miljoner euro och sedan måste en gruva även investera i systemet med kontaktledningar. Men i gruvbranschen är den totala kostnaden liten jämfört med fördelarna.

– Att kunna lasta mycket och att snabbt kunna transportera det utsprängda berget till krossanläggningen är avgörande för lönsamheten. Några av våra kunder som investerat i kontaktledningar och dieselelektriska truckar har tjänat in investeringen på bara två år, säger Claus Dieter Homberg till Dagens Infrastruktur.

På bilden: – Att kunna lasta mycket och att snabbt kunna transportera det utsprängda berget till krossanläggningen är avgörande för lönsamheten, säger Claus Dieter Homberg som är regional försäljare på Liebherr.

Foto: Lars-Olof Tandberg