Nyheter

Vi går mot en elektrisk framtid – samtidigt pågår en annan teknisk revolution i det fördolda

Text: Margreet Brenkman, chef för Norra Europa på betalningsföretaget Stripe

Över ett år har gått sedan EU-parlamentet meddelade att man planerar att förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar från år 2035. År 2021 fanns tre miljoner fler elbilar på vägarna i Europa än i USA, och försäljningen av elbilar fortsätter att slå rekord. 55 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige i september i år var laddbara, mer än häflten. 60 procent av elbilarna köps dessutom av privatpersoner.

Övergången till elbilar innebär en radikal och nödvändig förändring av såväl våra vägar och samhällen som vår miljö. Elektrifieringen har fått en enorm fart under det senaste decenniet. Men medan strålkastarljuset – med all rätt – ligger på övergången till elfordon pågår parallellt en annan revolution, driven av dramatiska förändringar i konsumentbeteende och finansiell innovation.

Under större delen av den tid som branschen funnits har bilköpet i hög grad varit styrt av slumpen: man valde bland vad som råkade finnas hos bilhandlaren den dag man kom på besök. I dag gör allt fler konsumenter efterforskningar på nätet innan de köper en bil. De vet vad de vill ha, och om det finns tillgängligt, långt innan de pratar med en försäljare. Det är en förändring som syns tydligt i den ökande populariteten för provkörningsvideor på YouTube och Googlesökningar på bilköp.

Eftersom kunderna är mer informerade än någonsin tidigare är dagens återförsäljare inte så mycket försäljningplatser utan snarare överlåtelseplatser för bilar som beställts och betalats i förväg. 63 procent av konsumenterna säger att de kan tänka sig att beställa sin nästa bil på nätet. Inte minst elbilsförsäljningen har fungerat som en katalysator för denna nya försäljningsprocess: beställ online, hämta i butik.

Hur vi betalar för bilar håller också på att förändras. Konsumenterna är redan bekväma med att köpa smartphones och streamingtjänster på abonnemangsbasis. Språnget till att betala för en bil med samma logik är stort, men det är på gång. Enligt uppgifter från Stripe skulle 31 procent hellre använda ett enda månadsabonnemang för alla sina transporttjänster än att betala för varje resa individuellt.

Bil- delningstjänsten Lynk&Co är ett exempel på dessa preferenser i praktiken. Lynk erbjuder en tekniskt avancerad ny bil, designad och konstruerad här i Sverige, i abonnemang som kunderna ”kan behålla för alltid eller lämna när som helst”. När bilen inte används av bilinnehavarenn kan Lynk&Co:s delningsplattform användas för att låna ut den och hantera bokningar.

Många tillverkare försöker införliva denna nya prenumerationsmodell i sin produktdesign. En bils funktioner fastställdes tidigare vid försäljningstillfället, men i dag har stora europeiska märken som BMW en annan inställning till uppgraderingar. De lanserar ”funktioner på begäran” på marknaden, vilket gör det möjligt för kunder att aktivera funktioner i bilen som uppvärmda säten, navigering eller avancerad farthållare på abonnemangsbasis.

Denna förändring har konsekvenser för nästan alla aspekter av tillverkningen och ägandet av en bil. Det gör det möjligt för tillverkarna att minimera komplexiteten med lagerhållning genom att minska mängden av varje modell som behöver byggas – vilket innebär att anpassningen flyttas från monteringsbandet till garageuppfarten. Det visar hur penningrörelse kan bli en sömlös del av värdekedjan för varumärken och förare, och hur tillverkare verkligen kan äga kundupplevelsen genom uppkopplade tjänster.

När klockan tickar mot EU:s tidsfrist 2035 kommer övergången till elfordon bara att påskynda och främja dessa trender. Förare som kör fram till elektriska laddningsstationer kommer att förvänta sig att upplevelsen ska vara sömlös oavsett land, bil eller laddningsinfrastruktur. Det blir upp till bilindustrin att förnya sig i enlighet med detta.

Vi ser redan tecken på att tillverkarna är redo för uppgiften, även med bilar som drivs med traditionella bränsletjänster. Stripe samarbetar till exempel nu med bilföretag som Toyota för att erbjuda en rad olika betalningsupplevelser, både för kunder och återförsäljare. De senaste betalningsinnovationerna innebär att konsumenter kan tanka och sedan bara köra iväg. Bränslepumpen laddar din önskade betalningsmetod direkt från bilens digitala plånbok – vilket gör att det inte behövs någon mellanhand för kassaprocessen.

Alla branscher genomgår en omvandling, men ibland ser eller förstår vi inte de sekundära effekterna av ny teknik. Fordonssektorn står för mer än sju procent av EU:s BNP och är redan enormt viktig för ekonomin. Men nu skulle den kunna spela en ännu viktigare roll för den tekniska innovationen i Europa och – vilket är avgörande – även för vår vardag.

I mer än ett sekel har vi samlat ihop bilnycklar, handväska och plånbok när vi ska lämna hemmet. Men så behöver det inte vara särskilt länge till. Vi kan redan idag öppna och starta våra bilar med smartphones. Inom kort kommer bilarna även att fungera som våra plånböcker.