”Biltillverkarna agerar som om både batterimetaller och el fanns i överflöd med sina satsningar på premiumbilar och suvar. Nu behövs styrmedel mot snåla bilar med måttligt stora batterier.”
Det skriver Christian Berggren, professor emeritus i industriell organisation, Linköpings universitet, med inriktning på produktutveckling inom fordonsindustrin, Per Kågeson
pensionerad professor i miljösystemanalys, KTH, specialist på styrmedel inom transportsektorn och Frances Sprei, docent i hållbar mobilitet, institutionen för fysisk resursteori, Chalmers, har bland annat forskat om elektrifiering av personbilar och energieffektivitet i en debattartikel i Svenska Dagbladet:
”Vägen ligger nu öppen för en fullständig elektrifiering av vägtrafiken sedan EU beslutat att från 2035 förbjuda försäljning av nya personbilar som kan köras på bensin och diesel. Det är mycket glädjande. Men för att klara omställningen krävs mycket el och goda laddningsmöjligheter samt metaller till flera hundra miljoner fordonsbatterier under de närmaste 20 åren (bara för Europa). Därtill kommer liknande behov för elektrifiering av den tunga fordonsflottan och många arbetsmaskiner samt för industrins skifte till el och vätgas. Utmaningen är gigantisk och kräver optimal hushållning både med el och metaller.”
”För att hantera problemen krävs insatser både på utbudssidan och på effektivisering av elkrävande utrustning. Att hushålla med el blir viktigt inte bara under den kommande ”krigsvintern” utan under lång tid framåt. Därför bör EU och medlemsländerna ställa höga krav på energieffektivisering som även måste innefatta eldrivna fordon och arbetsmaskiner. För närvarande ställs inga krav på dem alls.”
Läs hela debattartikeln här:
https://www.svd.se/a/jlQWLA/debattorer-elbilarna-maste-bli-mindre-och-snalare
Foto: Lee Rosario