Nyheter

Säljcheferna har fått nog av hybridarbete: ”Tillbaka till kontoret!”

Pandemi, energikris och lågkonjunktur: Svenska säljare klarar sig sämre än danska. Den globala pandemin, känningar av lågkonjunktur och energikris har haft en tydlig effekt på en av företagens viktigaste grupper av anställda: säljarna. En stor majoritet av företagen vill nu få tillbaka säljarna till kontoret. Det visar en ny nordisk undersökning bland säljare som också kartlägger varför svenskarna är mer oroliga än danskarna. 

Det har blivit mycket svårare att vara säljare i nordiska företag. Det visar en ny studie gjord av Jiminny, ett företag specialiserat på samtalsanalys som med hjälp av artificiell intelligens hjälper säljavdelningar i deras arbete.

Undersökningen som gjorts bland säljare i nordiska företag visar att den senaste tidens globala kriser har satt tydliga spår. Covid-pandemin har haft den mest långtgående effekten. Mer än hälften av de tillfrågade upplever att företagsförsäljningen har blivit svårare och lett till fler förlorade kunder.

– I efterdyningarna av covid har nya svårigheter uppstått som påverkar säljarens förmåga att avsluta affärer. Inom hela EU ser vi följderna i form av hinder för coaching, kommunikation och förlängda säljcykler, bland annat på grund av hybridarbete. Företagen behöver en beredskap för dessa stora utmaningar så att deras säljteam kan jobba så effektivt som möjligt, säger Tom Lavery, VD och grundare av Jiminny.

Svenskarna hittar inte motivationen – danskarna fokuserar på arbetsglädje

Mellan de nordiska länderna finns stora skillnader när det gäller frågan om vilka svårigheter säljarna stöter på i sitt arbete.

1/Svenskarna har främst svårt att behålla motivationen (56 procent) och med att hålla stressen borta (44 procent).
2/I Danmark svarar 60 procent av de tillfrågade att deras största utmaning är att hålla sig glada på jobbet. Norrmännen svarar på ett liknande sätt.
3/I Finland har säljarna svårare att åstadkomma bra resultat och de största utmaningarna handlar om att få svar från potentiella kunder (56 procent), att nå sina försäljningsmål (44 procent) och att kunna förklara hur de skiljer sig från konkurrenterna (32 procent).
– Även om det är tydligt att de nordiska länderna är relativt lika varandra så är det stor skillnad i de svårigheter som säljteamen brottas med. Finländarnas utmaningar liknar de övriga européernas, medan danskar och norrmän har större fokus på att ha en hälsosam balans mellan arbete och fritid. Vissa skulle kalla dem för privilegierade – men jag tror att de prioriterar rätt. För det är när individen mår bra som säljteamet når de bästa resultaten och avslutar fler affärer, säger Tom Lavery.
Säljavdelningen på hemmakontoret?

När de nordiska företagen får frågan om säljavdelningen ska fortsätta jobba hemifrån eller flytta tillbaka till de gemensamma kontoren råder det ingen tvekan: 84 procent av de tillfrågade säljarna säger att deras företag vill ha dem tillbaka permanent på kontoret.

Intressant nog är det framför allt de danska företagen som påverkar statistiken – 54 procent av de danska företagen vill ha tillbaka säljteamet på heltid, till skillnad från bara 22 procent i Finland, som i större utsträckning vill att säljarna ska vara på kontoret vissa dagar i veckan (69 procent). Säljarnas största oro gäller dock inte om de ska skickas tillbaka till kontorslandskapet, utan snarare om risken för en global lågkonjunktur.

– I större delen av världen betraktas de nordiska länderna som föregångare för hur man kan integrera arbete hemifrån på bästa sätt. Därför är det lite överraskande att se att nordiska företag vill få sina medarbetare tillbaka till arbetsplatsen igen. Men företagens fokus borde snarare ligga på att skaffa sig de bästa möjliga verktygen och att ge sina säljare rätt attityd för att klara av en möjlig lågkonjunktur, säger Tom Lavery.

Hela rapporten om säljarundersökningen kan läsas här.