En formell ändring av klimatbonusen på elbilar väntas genomföras först i början av nästa år. Det är något som nu ifrågasätts av experter:
– Det är en gråzon. Jag skulle vilja se KU titta på det, säger Magnus Isberg, docent i statsvetenskap och före detta kanslichef vid konstitutionsutskottet, KU till Aftonbladet.
Anledningen till den korta tiden mellan pressmeddelandet och tidsfristen för slopandet av bonusen var att regeringen och Sverigedemokraterna ville hålla nere antalet personer som hann skaffa elbil och ta del av bonusen.
Men har allt gått helt rätt till?
– Det är ett knepigt ärende. Jag hade trott att man faktiskt hade fattat ett regeringsbeslut, men det framgår ju att det inte kommer att komma förrän nästa år. En annan aspekt är ju budgeten, som riksdagen först senare i år kommer att fatta beslut kring, säger Magnus Isberg, docent i statsvetenskap och före detta kanslichef vid konstitutionsutskottet till Aftonbladet.
Förfarandet tycks ligga i en gråzon, enligt Magnus Isberg, som gärna ser att KU för titta på ärendet, vilket de kan göra först om en KU-anmälan görs.
– Det finns ju situationer där regeringen anser att man måste kunna fatta ett snabbt beslut, och framför allt se till att det snabbt träder i kraft. Annars har vi en regel när det gäller författningar om att det ska gå en rimlig tid från när beslutet fattats tills det träder i kraft för medborgarna, så att de ska hinna anpassa sig, fortsätter Magnus Isberg.
Thomas Bull, justitieråd och ledamot av Högsta förvaltningsdomstolen och professor i konstitutionell rätt:
– Detta kan ju vara något som kan hamna på mitt bord som domare, så jag ska vara försiktig att uttala mig. Men rent allmänt, den frågeställningen du tar upp handlar om vad jurister brukar kalla retroaktiv ändring. Här säger regeringen att man i ett regeringsbeslut kommer göra förändringar i den förordningen, från 8 november. Men får de göra så? Man kan ställa sig den frågan, säger Thomas Bull till Aftonbladet.
Foto: Lee Rosario