Nyheter

Nextbase: ”Utred krav på bilkamera i alla fordon som rullar på svenska vägar”

Text: Robert Ingebretsen, bilkameraföretaget Nextbase

Olyckor i någon form är tyvärr någonting som de flesta fordonsförare någon gång kommer drabbas av. Inte sällan ställs ord mot ord och det kan vara svårt att utreda fallen på ett rättssäkert sätt. Men med hjälp av ny teknik går det att minska såväl olycksrisken som risken för att någon blir felaktigt dömd, vilket borde ligga i hela samhällets intresse.

De senaste åren har så kallade dashcams, eller bilkameror, snabbt vuxit i popularitet. Och de har redan visat sitt värde när det kommer till olycksutredningar, vilket är värdefullt inte bara för de direkt drabbade, utan även för hela rättsväsendet och försäkringsbranschen.

Det finns även forskning som visar att bilister som dokumenterar sitt bilåkande blir mer benägna att följa reglerna och vara mer uppmärksamma i trafiken. I takt med att förare blir mer medvetna om att bilarna runt omkring kan filma deras beteende, bör rimligtvis även dessa bli mer benägna att följa reglerna. Ökad säkerhet för såväl trafikanter som fotgängare, och ett steg närmare Trafikverkets nollvision för olyckor med andra ord.

Vissa bilkameror har även modern teknik som bland annat gör att de automatiskt kan ringa en larmcentral om de misstänker att föraren har råkat ut för en olycka och är oförmögen att ringa efter hjälp på egen hand. Den funktionen fungerar i en rad länder inklusive Sverige och kan potentiellt rädda liv, i synnerhet vid singelolyckor på mindre landsvägar.

Det inspelade materialet och annan data från dashcams kan också hjälpa bilister att bevisa sin oskuld vid olyckor. Men användandet kan också hjälpa till att korta ner tiden en rättsprocess behöver ta i anspråk och bidra till mer rättvisa beslut. Sådant vinner hela samhället på.

I vissa fall kan det vara tydligt vem som gjort fel, men inte alla omständigheterna. Något som innebär att det blir svårt att förse rättsmaskineriet med den information som behövs för att det ska gå att sätta rätt straff. Så var fallet i Älvsbyn förra året, där en cyklist blev påkörd av en personbil. Att det rörde sig om en smitning var tydligt. Men vad hade egentligen hänt?

Den gången gav en bilkamera från en tredje trafikant, som av en slump befann sig på vägsträckan, rätten det underlag som krävdes för att förstå hela händelseförloppet. Av det inspelade materialet gick det att se att bilisten i fråga kolliderat med cyklisten vid sin utfart från rondellen och direkt körde vidare utan att sakta ned, samtidigt som andra trafikanter omedelbart uppmärksammade vad som skett och försökte hjälpa den påkörda personen. I Älvsbyn-fallet erkände gärningsmannen till brott eftersom bildmaterialet talade ett så tydligt språk.

Med tanke på de många säkerhetsfördelarna bilkamerorna ger oss, och det faktum att de idag går att införskaffa för ett skäligt pris, är det kanske dags att utreda ett krav på bilkameror i alla fordon som rullar på svenska vägar?