Nyheter

Järnvägsupprustning i Halland: Gammalt material återbrukas

Trafikverkets upprustning av järnvägen mellan Oskarström och Åled i Halland präglas av cirkulärt tänkande. Såväl slipers som räls är återanvänt nästan nytt material. Och bortschaktade massor kommer också till ny användning.

Järnvägen Nässjö – Halmstad, som byggdes i två etapper i slutet av 1800-talet, har länge haft ett eftersatt underhåll, man har lappat och lagat genom åren, och behovet av upprustning har därför varit stort.

Den 7,3 kilometer långa enkelspåriga och oelektrifierade delsträckan Oskarström – Åled strax nordost om Halmstad trafikeras av regionaltåg i form av fyra persontåg per dygn, men också av två godståg i vardera riktningen, det ena med sand till glasbruket i Limmared, det andra med gods från ett par fabriker till och från hamnar på Västkusten. Utöver spårbyte och byte av två växlar i Oskarström har befintlig äldre ballast schaktats bort och ersatts med ny järnvägsmakadam. Och spåren har fått helsvetsad räls.

Återbruk av syll, räls och ballast

Syftet med projektet har varit att höja den tekniska standarden och därmed förbättra driftsäkerheten och minska underhållskostnaderna. Spåret löper i huvudsak i nära anslutning till ån Nissan och riksväg 26.

– Gamla träslipers har bytts ut mot 60-kilos betongsslipers och den gamla järnvägsbädden var dålig och behövde bytas till klass 1-makadam, berättar Hanna Elofson, som är Trafikverkets projektledare. Hon berättar att inslaget av cirkulärt tänkande och återbruk är stort i projektet.

Materialåterbruket handlar om att betongslipers och 60-kilosräls hämtats från ett tillfälligt spår som anlagts på sträckan Lund – Arlöv i Skåne under utbyggnad till fyra spår där. Och schaktmassor från den undermåliga järnvägsbädden mellan Oskarström och Åled har kommit till ny användning som utfyllnad i infrastrukturprojekt, ett kommande vägbygge i Halmstads kommun.

Produktionstiden var ursprungligen planerad till åtta veckor under hösten 2022, men tiden fick förlängas med fem veckor på grund av oväntat dålig underballast på några avsnitt av banan och därmed större schaktarbeten än planerat. Sedan den 14 november rullar trafiken igen.

Ett ganska vanligt projekt

Arbetena har genomförts som utförandeentreprenad med Nordic Railway Construction Sverige AB (NRC Group) som generalentreprenör. Glenn Andersson har varit platschef:

– Det har varit ett ganska vanligt projekt, där uppgiften var att byta ballasten och behålla underballasten, men där utmaningen kom med problemen med att den gamla underballasten på vissa sträckor visade sig inte hålla måttet. Den fick bytas ut, vilket gjorde att projekttiden behövde förlängas.

– Trafikverket tillhandahöll slipers och räls som rivits upp i Skåne under 2021, men som har lång teknisk livslängd kvar, och vi bytte totalt 50 000 befästningar, säger Glenn Andersson.

FAKTA

Byggherre: Trafikverket Region Väst

Generalentreprenör: Nordic Railway Construction Sverige AB

Byggtid: Augusti – November 2022

Kostnad: 50 – 100 MSEK