Nyheter

Smart Eye vinner storaffär med ny kund

– Under året, när jag upprepade gånger kommunicerade att vår marknadsposition är stark, var det detta jag menade, säger Martin Krantz, vd och grundare av Smart Eye till Dagens Industri.

Smart Eye har fått 53 nya design wins för Driver Monitoring System, DMS, från en ny kund. Det handlar om en stor nordamerikansk biltillverkare. Intäkten beräknas bli 800 miljoner kronor. Smart Eye kommer att leverera sin Drive Monitoring-mjukvara till 53 nya bilmodeller.

– Denna nya order, som har varit på gång ett tag, betyder tre saker för oss. För det första befäster vi vår position på den viktiga europeiska marknaden, beräknad till 18 miljoner fordon 2026. För det andra sätter den oss i ledning i Nordamerika, som förväntas ha den snabbaste tillväxten efter Europa. För det tredje förbättrar den vår position ytterligare i Kina, där vi redan är i produktion med två OEM-tillverkare och förväntar oss snabbt ökande intäkter under de kommande åren. Med denna senaste order kan vi med tillförsikt upprepa vår uttalade ambition att ha en global marknadsandel på minst 40 procent på lång sikt, avslutar Martin Krantz.

Smart Eye har nu fått totalt upp till 194 design wins från 18 fordonstillverkare.