Nyheter

Elbil – en bil för vintrigt norrländskt inland

Bilar som blir stående i vägrenen. Räckvidd som rasar i takt med fallande temperaturer. Föreställningarna om hur elbilar fungerar i kyla är många. En som dock vet vad han pratar om är Robert Granström som har för vana att frysa ner elbilar.

– Jag brukar säga som min gamla chef: ”Det som testas blir åtgärdat!”. Och det ligger något i det. Vi behöver testa mer!

Tänk dig en stor frys där elbilar fryses ner till minus 20-30 grader. Sedan körs de runt i en hastighet som faktiskt motsvarar hur bilar körs. Det är vad biltestarföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association gör, allt för att verkligen kunna ha på fötterna när de påstår: Elbilar funkar alldeles utmärkt att köra vintertid. I norrländskt inland.

Räckvidd med modifikation

Den räckvidd som anges för olika bilmodeller får ofta ris, eftersom den sällan överensstämmer med verklighetens räckvidd. Det beror enligt Robert Granström på att den angivna förbrukningen baseras på snittbilistens snittförbrukning sommartid. Han nämner en snittfart på 46 kilometer i timmen, vilket inte överhuvudtaget rimmar med hur bilar förs fram längs norrländska raksträckor.

– Det vi gör när vi testar är att vi fryser ner bilen till minus 20 grader, sedan har vi en tre kilometer lång rundbana där vi kör bilen i konstant 90 kilometer i timmen tills den slår av värmen eller sänker farten.

Robert Granström menar att testet därigenom blir relevant för hur en bil faktiskt körs vintertid i områden med stora avstånd. I testet får man dessutom med uppvärmningsförloppet för elbilen, vilket i allra högsta grad är relevant eftersom elbilar också drar väldigt mycket direkt efter en kallstart. Om bilen stått i ett varmgarage tjänar man ungefär tre mil i räckvidd jämfört med om man startar en kall bil, berättar han.

– Man kan säga att per 10 grader kallare tappar man en till två mil i räckvidd, lite beroende på vilken modell man kör.

Batteristorleken avgör

Han berättar att de första bilarna som de testade i projektet ”lika bra med CELLER-i” 2017 hade så pass små batterier att det procentuella räckviddstappet blev stort. Det eftersom uppvärmningsförloppet påverkar så mycket i början. Då var vinterräckvidder på bara 10 mil inte ovanligt.

– Man kan räkna med att ungefär 25% av batterikapaciteten går till att värma bilen, när den redan är varm. Och på bara några år har det hänt jättemycket med batteristorleken. Dagens bilar som sägs ha en räckvidd på 50 mil går förvisso bara 40 mil sommartid på landsväg, det innebär runt 30 mil vintertid.

En annan fördel i stark kyla är att elbilen alltid startar. Robert Granström refererar här till de allra första testerna som gjordes för lite mer än tio år sedan, då den allmänna attityden – även hos honom och hans testkolleger – var att elbilar inte skulle klara kyla särskilt bra.

– Då var det faktiskt en ganska lustig upplevelse att gå ut till en elbil i minus -37, starta den och bara rulla iväg. Testar man det med en förbränningsbil är det inte ens säkert att den tänder till.

Höga temperaturer större problem

Robert Granström berättar att det i stort sett är tre saker som påverkar batterierna. Hur mycket det använts, hur länge det använts och hur höga – inte låga – temperaturer det utsatts för.

– Redan idag finns bilar som körts mellan 40 och 60 000 mil på samma batteri och det är riktigt bra! Bra kylning för att förlänga batteriets livslängd är självklart något man jobbar vidare med. Några biltillverkare har till och med löst utmaningen med att man kan ladda med full effekt direkt när man anslutit till snabbladdaren. Men även utan dessa finesser är elbilen överlägsen som vinterbil. Du får ladda någon minut längre och ta en kaffe till bara!

Lyssna gärna på vår podd Öka takten för att höra Robert Granström berätta mer om elbil i kyla!

Stolpe in i Stad och Land (SiSL) Mellersta Norrland fokuserar på att skapa goda förutsättningar för laddbara bilar i Västernorrlands och Jämtlands län. Vi finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF), Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland, Länsstyrelsen Västernorrland, BioFuel Region, Länsstyrelsen Jämtland, HEMAB samt Kramfors och Sollefteå kommuner.