Nyheter

Malmbanan får digitalt signalsystem

Ett nytt digitaliserat signalsystem ska införas på alla svenska järnvägar. Styrområde Björkliden på Malmbanan, som omfattar sträckan Kiruna till norska gränsen, är en av de första sträckorna som utrustas med det nya signalsystemet ERTMS.

– Det här är en fantastisk satsning som verkligen behövs. Vi byter ut det gamla signalsystemet ATC till det nya ERTMS. Samtidigt blir det en reinvestering i hela signalsystemet. Vi byter ut gamla signalställverk som har nått sin livslängd. I och med att vi nu får ett digitalt system går vi från många till färre ställverk, som kan styra större områden, säger Anna Malmlund som är programledare på Trafikverket.

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och syftar till en digitalisering av järnvägen i hela Europa. Det är ett EU-gemensamt signalsystem, en förutsättning för framtida automation och höghastighetsjärnvägar. Systemet ska förenkla trafikledning och underhåll och trafik mellan länder.

All information i loket

Tåg kommer att kunna köras tätare, vilket gör att kapaciteten på spåren ökar, trafikledning förenklas liksom underhållet av anläggningen när det mesta kan skötas på distans. För lokförarna ska jobbet bli enklare när de har all information inne i loket och inte behöver ha koll på signaler utomhus.

Projektet består dels av mark- och kanalisationsarbeten, dels av BEST-arbeten. De optiska ljussignalerna, som med nuvarande system talar om för tågföraren med rött eller grönt ljus när tåget får passera en viss punkt, tas bort. Med det nya systemet får föraren körbesked och annan information direkt på en monitor i loket. Utan optiska signaler blir också det nya systemet billigare att underhålla.

Teknikhus

Längs järnvägen sätts nya teknikhus ut. Det är stora hus vid driftplatserna och mindre längs med linjen. Dessutom sätts ett antal nya signalskåp upp.

På driftplatserna byggs ytor för de nya teknikhusen. Projekt Björkliden byggs i två etapper. Det innebär att det blir två teknikhus på varje driftplats. I det ena uppdateras det gamla systemet och i det andra installeras utrustning för det nya ERTMS-systemet.

– När det kopplas in 2024 tas huset med det gamla systemet bort. Det blir ett mellansteg för att få en säkrare inkoppling och för att kunna testa det nya systemet, säger Robert Johansson som är affärschef och ombud i projektet på BDX.

BDX gör i ordning ytor, fundament och kanalisation runt husen. Trafikverket levererar de färdiga husen som BDX lyfter på plats och drar in och kopplar kablar samt jordar husen.

– Husen kommer på lastbil från Nässjö och lastas av på byggplatsen. Därifrån hämtas de med en spårgående Merlo teleskoplastare och körs till där de ska stå.

Kanalisation

Det byggs en hel del kanalisation i projektet. Det är dels för kablarna till det nya signalsystemet, dels är det ledningskanalisation för framtida bruk. Med jämna mellanrum byggs även kabelbrunnar.

– Det är dragbrunnar för att kunna dra kablar men även slingbrunnar, där vi lägger extra kabel om något måste flyttas i framtiden. Det går heller inte att lägga sträckt kabel, eftersom det händer saker i marken. Då är det bra att det finns extra kabel.

I spåret byts de baliser som kommunicerar med tågen till nya som pratar rätt språk för det nya systemet. Spåret får även nya isoler.

– Dessa talar om för systemet var tåget är och ger även en signal när ett tåg har passerat en viss punkt så att bommar kan aktiveras vid en övergång, säger Robert Johansson.

Han konstaterar att projektet inte är svårt rent tekniskt men att logistiken ställer stora krav.

– Det är långa sträckor och stort arbetsområde. Tolv mil kräver mer planering och ett bra flöde än vid mer normala projekt. Dessutom har bygghandlingarna varit bristfälliga. Det ställer till problem för oss som ska utföra jobbet, understryker Robert Johansson.

Utvecklingsprojekt

Anna Malmlund svarar att anledningen till att det kommit nya bygghandlingar efter hand är att detta är ett av de första projekten där ERTMS installeras i Sverige.

– Det innebär att det skett en del utvecklingsarbete parallellt med byggandet.

Anna Malmlund tycker att en av de största utmaningarna med projektet är att arbetet sker längst upp i norra Sverige.

– Vi har en begränsad produktionstid under året. Vintertid kan vi ha fyra meter snö vid sidan av spåret, så då går det inte att jobba.

En annan utmaning är att samsas om tider i spår med andra aktörer. Trafiken på Malmbanan får inte störas och malmtågen prioriteras.

– Vi får hitta förutsättningar att jobba på de tider vi får. Ofta jobbar vi natt, då stör vi minst, berättar Anna Malmlund.

FAKTA

Tidplan: juli 2019–2024

Byggherre: Trafikverket

Generalentreprenör: BDX AB

Kostnad: 131 Mkr