Nyheter

NY nordisk jämförelse: Nya pendlingsvanor i spåren av distansarbete

I en ny mobilitetstudie jämförs pendlingsvanor i Oslo, Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Gemensamt för städerna är att resor med kollektivtrafiken har minskat medan pendlingsresor med bil och cykel har ökat. Men det finns också flera olikheter.

Att många yrkesgrupper har möjlighet till distansarbete en eller flera dagar per vecka har bidragit till stora förändringar i resemönster i de nordiska städerna. Det visar en studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP.

– Vi ser ett genomgripande uppsving för eldriven pendling och resor med bil och cykel. Samtidigt har kollektivtrafiken tappat resenärer. Om en återhämtning kan bli aktuell återstår att se. Men det kan vara bestående förändringar som går igen i hela Norden, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.

Studien befäster flera vanliga uppfattningar om hur människor reser i de olika huvudstäderna, samtidigt framträder en del nya fakta.

– Att många cyklar i Köpenhamn och att Oslo kommit långt med att elektrifiera sin fordonsflotta är ganska välkänt. Men studien visar också att Köpenhamn har högst andel bilpendlare och att Oslo ligger långt fram när det gäller delningstjänster, så som bil- och cykelpooler. Stockholm har trots ett tapp i kollektivtrafiken efter pandemin fortfarande den största andelen kollektivtrafikpendlare, säger Björn Öhman.

Helsingforsborna är särskilt förtjusta i distansarbete, 10 procent uppger att de inte har gått tillbaka till kontoret alls efter pandemin. Resultatet går i linje med andra studier som visat att finländarna anpassat sig bättre än genomsnittet till det nya digitala arbetslivet.

– Om resultatet håller i sig kommer det bli intressant att se hur Helsingfors hanterar den här utvecklingen. Finland kan bli ett intressant land att studera effekterna av ett ökat distansarbete, och hur det påverkar våra resvanor och transportsystemet på sikt, säger Björn Öhman.

Några insikter från studien:

Köpenhamn håller ställningarna som Nordens cykelhuvudstad. Nästan var fjärde Köpenhamnsbo, 23 procent, pendlar med cykel till jobb eller studier. Samtidigt tar 43 procent av Köpenhamnsborna bilen, vilket gör att Köpenhamn även är den huvudstad med högst andel bilpendlare i Norden.

Oslo står sig stark inom elektrifieringen. Många Oslobor har tillgång till och använder elbil, men det är också vanligare med delningstjänster som bil- och cykelpooler.

Stockholmarna har störst andel resenärer i kollektivtrafiken, men de andra städerna är snart i kapp.

Helsingfors pekas ut som staden där distansarbetet kommit för att stanna. Var tionde svarande Helsingforsbo jobbar helt på distans efter pandemin.

Ta del av studien i sin helhet:

Travel habits before and after the pandemic – a comparison of the Nordic capitals