Nyheter

Björlandamotet en del av utbyggda Hisingsleden

Björlandamotet på Hisingsleden i Göteborg får planskildhet för säkrare trafik, ökad kapacitet och alternativ till tung trafik genom centrala staden ut till hamnar och industriområden.

Upprustningen av Hisingsleden, som i huvudsak går i nord – sydlig riktning över Hisingen, syftar till att öka trafiksäkerheten på vägen, öka kapaciteten för godstrafiken och avlasta Lundbyleden längs Göta älv centralt i Göteborg. Detta genom att bland annat locka tung trafik norrifrån mot Göteborgs hamn och industriområdena på Hisingen att redan vid Klarebergsmotet i höjd med Angeredsbron lämna E6 för att undvika centrala staden. Den här vägen, Norrleden – Hisingsleden, är redan idag anvisad för transport av farligt gods.

Totalt omfattar vägplanen för södra delen av Hisingsleden en sträcka om 5,5 kilometer, från Steneby strax norr om Björlandamotet ner till Halvorsäng och Vädermotet vid Öckerövägen 155 i söder nära Göteborgs ytterhamnar. Den gamla 1+1-vägen byggs om till en mötesfri 2+2-väg och mittseparering med barriär. Gamla trafiksignalsreglerade korsningar byggs om till cirkulationsplatser eller planskild korsning. Därtill byggs gång- och cykelväg längs hela sträckan.

Det är två signalreglerade och olycksdrabbade korsningar som ersätts med planfria trafikplatser. Den ena i Hisingsledens korsning med Assar Gabrielssons väg och den andra i korsningen med Björlandavägen. Allt ska vara klart hösten 2024. Den tredje korsningen, vid Gustav Larssons vägs anslutning till Hisingsleden, stängs till förmån för en bussutfart i sydlig riktning och allmän trafik leds till den mittersta nya planskilda trafikplatsen vid Kålseredsmotet. Den samlade kontraktssumman för de fyra etapperna är 790 miljoner kronor.

Bro och cirkulationsplats

Entreprenaden Björlandamotet avser ombyggnad av en vägsträcka om 1,4 kilometer på Hisingsleden. Den inkluderar en planskild korsning mellan Hisingsleden och Björlandavägen. Lösningen är en 320 meter lång bro, där Hisingsleden lyfts över den korsande Björlandavägen, som i sin tur får en cirkulationsplats under bron och därtill av- och påfartsramper. Därtill kommer tre rörbroar under Hisingsleden liksom ny belysning längs hela sträckan. Det ingår också ombyggnad av cirka 300 meter av Björlandavägen västerut och en ny cirkulationsplats i skärningen mellan Björlandavägen och Sörredsvägen.

– Trafiken är en mycket stor utmaning i det här projektet. Det krävs många informationsinsatser. Trafiken varierar mellan 400 fordon per timma och 2000 i samband med skiftbytena på Volvo, säger Stefan Jiverö, som är Trafikverkets projektledare för tre av de fyra etapperna på nya Hisingsleden. Det är mycket bergsprängning och ett flertal fornlämningar som vi har kartlagt och jobbar med att undvika.

Komplicerad geoteknik

Totalentreprenör för Björlandamotet är Mark & Energibyggarna i Göteborg AB, den västsvenska delen av rikstäckande Eledakoncernen. Här förverkligar företaget sitt största projekt hittills för Trafikverket. Andréas Jurkiewicz är platschef:

– Den ständigt pågående trafiken tätt intill byggarbetsplatsen är självfallet en utmaning liksom att vi har mycket folk på plats, som mest upp till 100 personer samtidigt, och många olika discipliner. Det gäller att få allt att stämma och fungera. Att få olika leveranser i tid är en annan utmaning.

– Byggnadstekniskt är geotekniken mycket utmanande i området, där bergsdjupet varierar mycket på korta sträckor. Den 320 meter långa betongbron kommer att vila på tre olika typer av grundläggningsmetoder, betongpålar, stålrörspålar och packad bädd direkt på berg.

– Vid utförande av bron är utmaningen att få till den totala stabiliteten i området på grund av varierande bergsdjup och stora laster från bron som måste ner i marken vid gjutningarna. Detta kräver många temporära lösningar under byggskedet i form av markförstärkningar, säger Andréas Jurkiewicz.

Söder om entreprenaden Björlandamotet med Mark & Energibyggarna som totalentreprenör tar etapp Kålseredsmotet vid. Entreprenör är AF Anläggning och etappen ska vara klar i juni 2023. Där skapas bland annat en ny trafikplats för anslutning till ett nytt logistikcentrum. Etapp Volvomotet med Peab Anläggning som totalentreprenör ska stå klar sommaren 2024.

Den fjärde etappen, Halvorslänk med nya trafikplatsen Vikansmotet är redan klar och i bruk och har byggts av Peab. Det är en 1,3 kilometer lång uträtning av Hisingsleden fram till Öckeröleden. Entreprenaden blev klar två månader tidigare än beräknat.

FAKTA:

Byggherre: Trafikverket Region Väst

Totalentreprenör: Mark & Energibyggarna i Göteborg AB

Tidplan: 2021 – 2024

Kontraktssumma: 234 MSEK