Nyheter

Isakssons Markteknik AB krossar och sorterar gammal gråbergstipp i Aitik

När Mikael Isaksson, som tillsammans med sin bror Andreas driver företaget Isakssons Markteknik AB, fick uppdraget att krossa och sortera ”tippen” i Aitik hos Boliden så var det inget litet jobb han tagit åt sig. Gråbergstippen med material som tidigare inte varit lönsamt att ta vara på ska krossas och sorteras upp för kopparutvinning.

Mängder av material och emellanåt extrem kyla betyder att bland annat två Keestrack K7e grovsorterare från Fredheim Maskin verkligen kommer att sättas på prov.

– Vår målsättning är att ligga på ungefär 5000 ton utlevererat material per skift, berättar Mikael Isaksson när vi besöker dem en vacker novemberdag. Isakssons Markteknik startades egentligen redan 2010 som en enskild firma i Kalix, men började växa tämligen omgående. Idag finns cirka 40 personer på lönelistan, och även om basen är kvar i Kalix så arbetar nästan halva personstyrkan med det gigantiska projektet på Bolidens koppargruva Aitik utanför Gällivare som är Europas största dagbrott.

– Förutom arbetet här i koppargruvan Aitik så krossar vi på entreprenad samt sköter två egna täkter varvat med lite byggnation av skogsbilvägar. Vi har fyra egna grusbilar och en hel del maskiner, men självklart så fick vi investera i en hel del nytt för det här uppdraget, konstaterar Mikael Isaksson.

Imponerande krosslinor ska klara jobbet Att krossa upp sådana här volymer av gammalt material som lagts på hög till en fraktion som kan skjutas in i processen för att utvinna koppar är inte gjort i en handvändning! Till sin hjälp har Isakssons Markteknik och dess flitiga anställda två imponerande krosslinor.

– Vi krossar med en Jonsson L1511 respektive en Jonssons L130, båda med inbyggda dieselgeneratorer, som sedan driver varsin elektrisk grovsorterare Keestrack K7e från Fredheim Maskin. Dessutom har vi en Telestack TCL 1031 stackläggare från Fredheim Maskin också. Den ena linan matas av en Volvo EC950FL och den andra av en Volvo EC750EL och vi knackar ned allt material till max 8-900mm innan det går in i krossarna med en EC380EL och bär undan med en L220 och en L260 i väntan på vår L350 som vi beställt. Helst hade vi velat köra hela linan på nätström, men detta är det näst bästa alternativet både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Hela idéen grundar sig också i att värna om miljön, och ta vara på det som brutits upp för länge sedan, förklarar Mikael Isaksson.

Kapaciteten och eldriften avgjorde valet av grovsorterare Sorteringsverken från Fredheim Maskin sätts verkligen på prov i Aitik. Det första levererades i slutet på maj månad, och när det visade sig att det fungerade så beställdes ytterligare ett som kom i augusti. Maskinerna har optimerats av Fredheim Maskin för att klara utmaningen, och hittills har de levererat fantastiskt bra.

– Det är ett tufft uppdrag för hela linan eftersom materialet i tippen varierar kraftigt. Ibland får vi ut 1000-1200 ton i timmen när materialet är tacksamt, men vi siktar på ett snitt av ungefär 500ton per timma. Den Keestrack K7e som vi fick i maj har vi kört igenom drygt 2miljoner ton i snart utan några problem egentligen vilket är ett imponerande facit. Eldriften var ett krav både för miljöns skull och för ekonomins skull. Verkningsgraden hos en elmotor slår helt enkelt den hos en dieselhydraulisk lösning, och det blir stora skillnader när man räknar på så här stora jobb, konstaterar Mikael Isaksson.

Flyt i arbetat är A och O

För att tidsramarna och ekonomin ska gå ihop så krävs det en hög nyttjandegrad under arbetspassen för de anställda på Isakssons Markteknik på projektet i Aitik. När de pratar om flyt i arbetet så syftar de inte på tur. Flyt skapar man med hårt arbete, inte helt sällan i temperaturer på mellan 20-30 minusgrader, och genom att planera och investera i rätt utrustning.

Den gigantiska stackläggaren Telestack TCL1031 som de köpte från Fredheim Maskin anlände i september månad och ska fylla en nyckelfunktion. Med en kapacitet på upp mot 1000ton i timmen och 31 meters längd kan den klara att stacka högar upp till 15 meters höjd.

– Det här är en typisk investering för att få ett bättre flöde i arbetet och spara miljön. Tack vare den kan vi minska vår körning med hjullastare drastiskt och i stället skapa större högar. Förhoppningen är att gå ned på en hjullastare till båda linorna när vi kan köra vår beställda L350 i kombination med stackläggaren, funderar Mikael Isaksson.

Eget lager av reservdelar och kunnig support De bägge nya Keestrack K7e är de första produkterna som Isakssons Markteknik handlat av Fredheim Maskin. Stillestånd vill de undvika till varje pris, och det ställer krav både på leverantören och den egna inställningen. Hittills har de aldrig blivit stående, och så hoppas de att det ska förbli men de inser att vintern kommer att bli utmanande.

– När det är mer än 30 grader kallt så är det svårt att starta i gång grejerna om de hunnit bli genomkylda, och det gäller i ännu högre grad när det kryper förbi minus 40 grader som det gör ibland. Men bortsett från vädret som vi inte kan påverka så tycker jag förutsättningarna ser goda ut.

Fredheim Maskin har en väldigt kunnig support och har hjälpt oss via telefon när det har behövts. Vi sköter nästan allt själva och har ett eget reservdelslager och ett stopp i veckan för service av all utrustning. Service och support är det allra viktigaste för oss, avslutar Mikael Isaksson.