Nyheter

Trots tydligare reglering kring nikotinpåsar – reklam på sociala medier fortsätter

Under 2022 infördes en ny, striktare reglering kring marknadsföring av nikotinpåsar. Bland annat får företag inte rikta sig till personer under 25 år. Trots detta fortsätter reklam för vitt snus förekomma på sociala medier, något som inte nödvändigtvis strider mot de nya reglerna.

Snuset spelar en central roll i många svenskars vardag, och har gjort så under lång tid. År 2014 kom det första så kallade ”tobaksfria snuset”, det som även kallas för nikotinpåsar eller vitt snus. Dessa produkter innehåller, liksom traditionellt snus, nikotin, men är fria från tobak. Därav finns ingen grundsmak i nikotinpåsarna. Smaken kommer i stället från tillsatta smakaromer.

Många lockades till att testa de då nya nikotinpåsarna. Enligt en undersökning från Novus, på uppdrag av A Non Smoking Generation, ökade andelen som uppger att de provat vitt snus från sju procent till 19 procent på bara ett år. Sedan dess har produkten fått en stark position på snusmarknaden och det har tillkommit en lång rad aktörer inom denna kategori. I dag kan svenskar köpa nikotinpåsar från ZYN, VOLT och Swave såväl online som i butik.

Smaktillsatser kan locka unga att testa

Nikotinpåsarna har blivit särskilt populära bland ungdomar i allmänhet och unga kvinnor i synnerhet. Ovan nämnda Novus-undersökning har frågat en rad ungdomar om deras åsikter om det vita snuset. Här framgår att 65 procent av ungdomarna anser att unga testar nya nikotinprodukter för att man tror att de är mindre farliga.

Därtill säger 37 procent att de tror att smaktillsatser lockar unga till att testa produkter. Just smaktillsatser är något nikotinpåsarna är särskilt förknippade med. I dag finns alternativ med smak av allt från kaffe och mint till citrus och frukt.

Fri reglering resulterade i kritik

I begynnelsen av det vita snusets era saknades tydlig reglering för produkten. Då nikotinpåsarna är fria från tobak, bortsett från att nikotin framställs av tobak, omfattades de inte av tobakslagen. Påsarna kunde därför säljas till personer under 18 år och företagen hade stor frihet vad gäller marknadsföring av produkterna.

Under denna tid var det många som reagerade på att nikotinpåsarna kunde marknadsföras på det sätt de gjorde. Exempelvis fick Konsumentverket motta flertalet anmälningar rörande reklam för tobaksfritt vitt snus. Till stor del handlade det om reklam som visats på sociala medier där många unga spenderar tid.

En del av kritiken har handlat om att företag använt sig av influencers för att få ut produkten till sin målgrupp. Resumé har genomfört en granskning där de tittat på 100 Youtube-videor av influencers som är populära bland svenskar under 18 år. Totalt hittade man 736 kommersiella budskap, och flera av dem handlade om just vitt snus.

Nytt regelverk gällande nikotinpåsar

I takt med att nikotinpåsar blev alltmer populärt upplevdes ett behov av att implementera ett mer strikt regelverk. Den första augusti 2022 trädde till slut nya, hårdare regler för vitt snus i kraft.

Det nya regelverket säger bland annat att man måste ha fyllt 18 år för att få köpa nikotinpåsar. Därtill begränsas företagens marknadsföring till personer under 25 år. Begränsningarna handlar främst om att hänvisa till produktens smak. Numera ska marknadsföringen endast innehålla information som anses vara nödvändig för produkten.

Detta innebär att det inte är lagligt att i en reklam hänvisa till smak, som är ett av de främsta kännetecknen för nikotinpåsar, om det inte anses vara motiverat. Detta gäller marknadsföring såväl i sociala medier som i tidningar och på tv.

Reklam på sociala medier inte nödvändigtvis olagligt

Trots införandet av det nya regelverket är det fortsatt lagligt för företag som säljer nikotinpåsar att marknadsföra sig på sociala medier. Ett av de medier där reklamen är vanligt förekommande är Tiktok – en plattform där många personer under 25 år rör sig.

SVT har genomfört en granskning av reklam för vitt snus på just Tiktok. De hittade ett antal reklamvideor som bland annat innehåller memes och emojis, och som är ljudsatta med kända filmrepliker. SVT hänvisar dessutom till videor där snusdosor gömts bland smågodis och där glittriga dosor matchas med lika glittriga skor och handväskor.

Huruvida detta bryter mot lagen eller inte finns inget generellt svar på, i alla fall inte enligt Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentombudsmannen, som SVT pratat med. Trots att det numera är olagligt att rikta reklamen mot personer under 25 år menar Hjertaker att det inte nödvändigtvis är olagligt att marknadsföra sig på sociala medier där unga närvarar.

I stället menar KO:s jurist att varje fall måste bedömas individuellt. Detta då det är svårt att generellt avgöra vilken reklam som riktas till unga och inte. För att bedöma reklamerna tittar man bland annat på färg och form samt olika typer av bildspråk som ofta används av ungdomar.