Nyheter

Järnvägsträdgårdar genom tiderna på turné genom Sverige

Imponerande trädridåer, vackra rosenrabatter, anlagda parker och köksträdgårdar. I järnvägens barndom blomstrade Sveriges järnvägsstationer. I dag är nästan alla planteringar försvunna. Med start den 26 mars ger sig forskaren Anna Lindgren från Järnvägsmuseet ut på turné med sin avhandling ”Staten som trädgårdsmästare” och berättar om ett av de största trädgårdsprojekten i Europa. Ett planteringsprojekt som bokstavligen blomstrade i många år och sedan i stort sett försvann.

Turnén börjar i Alingsås nu på söndag den 26 mars när Anna Lindgren gästar Alingsås trädgårdsförening. Alingsås hade under många år en central roll för planteringsverksamheten inom Statens Järnvägar.

Anna Lindgrens avhandling ”Staten som trädgårdsmästare” berättar om hur planteringarna – allt från små rabatter till stora anlagda parker invid järnvägsstationerna – till en början integrerades i järnvägsbygget i mitten av 1800-talet till att runt 100 år senare i stort sett försvinna helt.

– Planteringarna hade flera syften. En vacker park med träd, rosenrabatter och parkbänkar signalerade ordning och reda och skapade en behaglig miljö att vistas i för resenärerna medan de väntade på tåget. Häckar och trädridåer planterades för att hindra djur och människor från att gå upp på banan och de järnvägsanställda som bodde vid stationen fick också köksträdgårdar, säger Anna Lindgren och fortsätter:

– Det sparades inte på krutet i samhällsbygget när stambanorna anlades under 1800-talets andra hälft. Järnvägens planteringar var av hög kvalitet och Statens järnvägar anställde egen personal att sköta allt från växtdepåer till planteringar. Hundra år senare hade samhället förändrats och resvanorna likaså. Bilismen tog allt större plats och många järnvägsparker fick bli parkeringsplatser istället.

Under sin turné kommer Anna Lindgren att hålla föredrag på fem orter från Alnarp i söder till Funäsdalen i norr, samt ett i Odense, Danmark.

Turnéschema

26 mars, Alingsås: Alingsås trädgårdsförening

30 och 31 mars, Odense i Danmark: Nordiskt järnvägsmuseimöte

6 april, Funäsdalen: Härjedalens fjällmuseum

7 april, Alnarp: SLU (digitalt)

22 och 23 april, Gävle: Järnvägshistoriska dagar på Järnvägsmuseet

26 april, Stockholm: Mässan Train & Rail