Den ledande leverantören av visselblåsartjänster och system för riskhantering och regelefterlevnad, NAVEX, har nu släppt sin årliga rapport om arbetsplatsincidenter för 2023. Rapporten visar bland annat visar på rekordvolymer av incidentrapporter under 2022.
Om ett drygt halvår träder ny lagstiftning i kraft som kräver att alla arbetsgivare med fler än 50 anställda har ett system för visselblåsning på plats. Detta i kombination med ett instabilt makroekonomiskt läge och en allt osäkrare arbetsmarknad gör det extra viktigt för arbetsgivare att hålla sig uppdaterade kring de visselblåsningsdirektiv de snart kommer behöva hantera.
NAVEX är världens ledande leverantör av verktyg och plattformar för riskhantering och regelefterlevnad, och har även en stor närvaro i Sverige genom förvärvet av den svenskutvecklade visselblåsarplattformen WhistleB. Trendrapporten har publicerats varje år i över ett decennium vilket ger en bra sammanfattning av hur incidentanmälningar förändras över tid, inte minst i spåren av hur ekonomin och arbetsmarknaden förändrats de senaste åren. Årets rapport bygger på analys av data från mer än 1,5 miljoner incidentrapporter som tagits emot av 3 430 organisationer under 2022.
I Sverige var hälften av de registrerade incidenterna relaterade till olika HR-frågor, exempelvis diskriminering eller andra former av trakasserier, medan 23 procent av anmälningarna handlade om affärsintegritet gentemot tredje part, exempelvis i frågor som datasäkerhet, intressekonflikter och tvister.
Rapporten visar bland annat en rekordhög mediannivå på 1,47 inrapporterade incidenter per 100 anställda globalt – de högsta siffrorna som uppmätts sedan rapporten började ges ut. Dessutom visar rapporten att 21 procent av alla organisationer hade fem eller fler rapporteringar per 100 anställda.
– Historiskt sett har medianvolymen per 100 anställda långsamt smugit sig uppåt på 2010-talet. Under åren före pandemin såg vi hur nivåerna stabiliserades runt 1.40 rapporteringar per 100 anställda under flera år, vilket gör årets ökning ännu mer anmärkningsvärd, säger Jan Stappers, EU Governance, Risk and Compliance Specialist på NAVEX.
– En ökning av antalet rapporter är också ett tecken på en hälsosam kultur där anställda är trygga i att rapportera missförhållanden som kan ha negativ påverkan på verksamheten.
Förutom en ökning i volymen av antalet inrapporteringar visade rapporten även att organisationens storlek har en betydande inverkan på rapporteringsfrekvensen. Enligt rapporten har mindre organisationer med färre än 2 500 anställda registrerat de högsta volymerna per 100 anställda på 2,99.
Däremot hade de största organisationerna, med över 100 000 anställda, en mycket lägre frekvens på endast 1,20 rapporteringar per 100 anställda. Företag med 2 500 – 49 999 anställda hade den lägsta andelen av alla, med färre än 1,0 rapporteringar per 100 anställda.
– Att större organisationer i genomsnitt ligger på ett lägre antal rapporteringar per 100 anställda beror troligen på att de har fler lokala resurser som fångar upp en högre andel av incidenterna direkt. Tittar vi däremot på andra sidan av spektrumet kan vi konstatera att mindre organisationer har den största volymen per 100 anställda, vilket ger en tydlig bild av värdet och behovet av en formell rapporteringskanal i mindre organisationer, säger Jan Stappers.
De svenska företagen i undersökningen hade i genomsnitt kortare hanteringstider än jämförbara europeiska länder, där mediantiden för att avsluta ett ärende låg på 50 dagar, jämfört med 64 dagar i Skandinavien som helhet, 66 dagar i Storbritannien och 89 dagar i Tyskland. Det indikerar att svenska verksamheter lägger prioriteringar på att snabbt undersöka incidenter som en del av regelefterlevnadsprogrammen.