Nyheter

Ny konstruktion ska rädda Vasaskeppet från att sjunka igen

Vasaskeppet i behov av en ny konstruktion. Ingenjörerna som ska ge skeppet fortsatt liv är ELU Konsult, Sveriges ledande teknikkonsulter inom konstruktion och geoteknik. Bakgrunden till projektet är en försämring av Vasaskeppets träkonstruktion som kan leda till att skeppet deformeras. Syftet är att säkerställa att det historiska arvet förblir intakt. Projektet startar 2024 och den nya konstruktionen ska vara på plats till 400-årsjubileet 2028.

Bakgrunden till projektet är en försämring av Vasaskeppets träkonstruktion som kan leda till att skeppet deformeras. För att förhindra deformation och skador medverkar ELU i arbetet med en rekonstruktion av den betongponton som skrovet vilar på. Projektets största utmaning är det successiva bytet från nuvarande stödkonstruktion till den nya och att hantera deformationer som kan uppstå utan att skeppet skadas.

– Vasaskeppet är ett tekniskt och ingenjörsmässigt spännande verk. Att SMTM valt ELU är jag och mina kollegor mycket stolta över. Medarbetarna på ELU besitter spetskompetens och har ett stort engagemang – och med det ser vi fram emot att få vara en del av restaureringsarbetet för Vasaskeppet inför dess 400-årsjubileum, säger Mattias Grauers, vd på ELU Konsult.

Skeppet ska vara tillgängligt för allmänheten under projektets gång och ett krav är att konstruktionerna i så låg grad som möjligt ska påverka skeppets synlighet. 3D-teknik i form av 3D-skanning ska bistå inventeringen av skeppets befintliga stödstruktur och ge konstruktionsarbetet exakta mätningar. Detta ska säkerställa minimal synlighet av konstruktionerna samt underlätta övergångarna mellan de gamla och nya konstruktionerna.

– Sverige har ett världsunikt kulturarv och en världsattraktion – Vasaskeppet. Skeppet är från 1600-talet och behöver vårdas för att bevaras för framtiden. Arbetet med att bevara Vasaskeppet ställer såklart höga krav på involverade aktörers kompetens och kvalitet. Vi på Statens maritima och transporthistoriska museer är glada över att ELU är med och bidrar med sin spetskompetens inom konstruktionslösningar, säger Magnus Olofsson, Projektchef på Statens maritima och transporthistoriska museer.

Foto: Hasse Lundqvist