Nyheter

Mer premium när Mercedes-Benz uppgraderar vans

Nu visar Mercedes-Benz uppgraderade versioner av alla sina vans i mellanklassen: Från lyxiga V-Klass och EQV till skåpbilarna Vito och eVito. Både exteriör, interiör och digitala funktioner har tagit ett rejält kliv mot mer premium.

Mercedes-Benz vans i mellanklassen är kanske den mest differentierade serien i hela företagets modellprogram. På en och samma grundplattform byggs lyxiga minivanmodellerna V-Klass och dess eldrivna syskon EQV samt campingbilen V-Klass Marco Polo. Men här finns också storsäljande skåpbilen Vito som även den finns i eldrivet utförande – eVito.

Alla modellerna kommer att få en helt ny och markerad grill och i personbilsversionerna får grillen också en omgivande LED-list. Den mest exklusiva versionen av V-Klass – Exclusive – får också den klassiska stående Mercedes-stjärnan på huven – det är första gången i modellens historia.

Interiört har det skett stora förändringar. EQV och V-Klass får dubbla 12,3-tums widescreenskärmar där den högra har touchfunktioner. Vito och eVito får en 10,25-tums touch-skärm i centrum och en ny instrumentering med 5,5-tums skärm. Bilarna får också den nya multifunktionsratten som företagets personbilar har.

Trådlös laddning av telefoner, uppvärmd ratt, uppvärmd vindruta och KEYLESS start blir också tillgängligt. EQV och V-Klass får också möjligheten att ställa stämningsbelysningen i 64 olika färger.

Alla modellerna får också nya versionen av Mercedes-Benz infotainmentsystem MBUX. Ett system som kan styras med rösten och som kan hålla reda på upp till sju helt olika förarprofiler. Allt synkas med förarens Mercedes Me app i telefonen genom att scanna en QR-kod i bilen. Via appen kan man också låsa och låsa upp dörrar eller eller hitta sin bil.

De eldrivna modellerna EQV och eVito är helt integrerade i Mercedes-Benz ekosystem för elbilar. Det betyder att allt som rör bilens laddning eller förklimatisering styrs från MBUX. Men också att navigationssystemet är helt anpassat för eldrift. Med ruttplanering som tar hänsyn till såväl topografi och temperatur som vilka laddstolpar som är tillgängliga.

Bilarna har också en mycket hög nivå på säkerhetssystem och assistentfunktioner. Alla modeller har som standard bland annat aktiv filhållningsassistent, autobroms med fotgängaringenkänning, farthållare som känner av hastighetsbegränsningar, dödvinkel-assistent och back-kamera. EQV och V-Klass har dessutom bland annat adaptiv farthållare och 360° kamera.

De nya modellerna börjar säljas runt årskiftet och de första exemplaren kommer till Sverige första halvåret 2024.