Nyheter

Sami Holopainen, Equinix: ”Automatisering utan transformation är meningslös”

Text: Sami Holopainen, försäljningsansvarig för Equinix i Sverige och Finland

”När digital transformation finns högt på de flesta agendor har projekt för att automatisera existerande processer blivit vanliga. För att få ut maximalt värde av automatisering behövs kulturförändringar. Automatisering handlar inte bara om att effektivisera existerande rutinuppgifter.”

”Det är lockande att räkna hem vinster genom att automatisera existerande arbetsuppgifter. Men det innebär att man automatiserar dåliga processer. Det gör att automatisering inte blir en möjliggörare för digital transformation, med uteblivna vinster som följd. Det behövs nya processer och förändringar av kulturen på en arbetsplats för att dra full nytta av automatisering. Fler än CIOn och IT-avdelningen behöver vara involverade i projekt för automatisering och digital transformation.

Vi strävar efter att införa nya moment när vi ser över och automatiserar våra processer.

Här är några exempel:

Automatiska påminnelser till kunder om att rengöra sina utrymmen i våra datacenter ordentligt.

Automatiska förslag på effektiva förbindelser, anpassade till kunders behov.

Automatisk hantering av mejl angående kvalitetssäkring.

En nyckelaktivitet för att både automatisera och förbättra processer, och införa nya processer, är att involvera personalen i arbetet. Vi kallar det för demokratisering av teknikkompetens. Ett exempel är att göra enkla verktyg för att bygga applikationer, kallas low-code och no-code, tillgängliga för många av våra anställda. Det leder till automatisering som förenklar individers arbete. Att uppmuntra och stödja personalens egna initiativ gör också att faran för att ”skugg-IT” ska leda till problem minskar.

För ledningen handlar det om att förstå att det är personalen ”på golvet” som påverkas mest av automatisering. Det är ett misstag att utgå från att personal automatiskt (ursäkta) ska förstå nyttan med automatisering. Förändringar upplevs ofta som besvärande, även om de medför förbättringar. Det behövs genomtänkta strategier för automatisering, som kommuniceras till personal på ett tydligt sätt. Ju mer personalen är involverad i strategiarbetet, desto mer uppskattade kommer de nya lösningarna att bli.

Det handlar om att diskutera och förklara varför och hur processer behöver förändras, och vilka effekter det får för individers egna dagliga arbetsuppgifter. Att involvera personalen underlättar inte bara nödvändigt arbete med kulturförändringar. Det är en nödvändighet för att lyckas.

En grupp som är lika viktig som personalen vad gäller automatisering är, självklart, kunderna. Det innebär att inte bara fokusera på intern effektivisering, utan att även se till kundnytta i högsta möjliga grad. I praktiken kan det innebära att lösningar som gör att personal och kunder inte längre behöver kommunicera med varandra gagnar båda grupperna. Det ger mer tid för att diskutera de verkligt svåra och värdeskapande frågorna.

Företag som lyckas förena internt engagemang och intern effektivitet med ökad kundnytta kommer att lyckas med automatisering, och i slutänden med digital transformation.”