Nyheter

Däcken kan bidra till hållbara transporter

Däckbranschen kan bidra i omställningen till hållbara transporter genom att öka mängden återvunna och förnyelsebara material i däcken. Men det handlar även om tillverkningen, logistiken och inte minst hur däcken används. Det konstaterade Michelin och Euromaster eComExpo i dag.

Michelin jobbar mycket med att öka mängden hållbara material i sina däck. Det handlar om att öka andelen återvunnet och förnybart material i produktionen.

– I dag har vi 30 procent hållbart material i våra däck. Målet är att öka det till 40 procent 2030 och till hundra procent till 2050, sa Richard Andermyr, hållbarhetschef på Michelin Nordic.

Förutom i materialet ska hållbarhet finnas även i tillverkning, logistik och användningen av däcken. Vid användning handlar det om att minska rullmotståndet, minska partikelutsläpp och att öka livslängden på däcken.

Kan slitas mer

– 84 procent av däckets miljöpåverkan kommer under användningsfasen. Michelin har halverat rullmotståndet i sina däck sedan 1992. Men det handlar även om att öka däckens livslängd. Ju längre man kan använda däcken desto mindre energi och råmaterial går det åt vid däcktillverkning samtidigt som utsläppen av partiklar minskar.

Ju mer slitet ett däck är desto mindre blir rullmotståndet, eftersom det är mindre gummi som rör sig i slitbanan. Det minskar värmeuppbyggnaden i däcket och det går åt mindre energi för att få det att rulla

Mycket kan sparas

– I Europa byts däcken i snitt när de nått ett mönsterdjup på 3 millimeter. Det optimala vore att vänta till mönsterdjupet är 1,6 millimeter innan de byts. Vi jobbar mycket inom produktion och utveckling mellan 3 och 1,6 millimeter för att se till att produkterna fortfarande har grepp, säkerhet och att de kan rulla så länge som möjligt med det här låga mönsterdjupet, för där kan man spara väldigt mycket på miljön.

Om alla däck i Europa skulle slitas till den lagliga gränsen 1,6 millimeter för sommardäck skulle det kunna innebära en besparing på 128 miljoner däck som inte behöver produceras.

– Det skulle även spara 6,6 miljoner ton koldioxid och 6,9 miljarder euro som idag betalas av de företag och privatpersoner som använder fordonen, konstaterade Richard Andermyr.

Sköta om däcken

Att öka däckens livslängd handlar även om hur de används efter att de är monterade på bilen.

– Det är viktigt att välja rätt däck för varje fordon och att se till så att det blir så lite stillestånd och så lite energiförbrukning som möjligt, sa Jürgen Walter, vd på Euromaster Sverige.

Han påpekade vikten av support. Korrekt servade däck kan minska däckets miljöpåverkan med 80 procent.

– Att mönsterskära och att regummera gör att däcken kan användas längre. Eftersom däck ofta slits olika är det även viktigt med positionsoptimering genom att flytta om däcken på ett fordon.

Att ha rätt däck för fordonet, rätt lufttryck och att optimera hjulinställningen kan också minska påverkan på miljön.

– Genom att förutse vad som ska hända kan däckets livslängd förlängas genom förebyggande underhåll, underströk Jürgen Walter.

På bilden: Richard Andermyr, hållbarhetschef på Michelin Nordic och Jürgen Walter, vd på Euromaster Sverige berättade hur däck kan bidra i omställningen till hållbara transporter på eComExpo i dag.