Nyheter

Färre belysningsstolpar och bättre ljus i Trelleborgs toppmoderna nya hamn

I Trelleborg bygger man just nu upp en ny 500 000 kvadratmeter stor hamnanläggning. Att konstruera ett belysningssystem som klarar av att möta de tuffa krav som ställs är inte det enklaste. Med Signifys moderna LED-armaturer hittade Trelleborgs hamn den perfekta lösningen.

Hamnen i Trelleborg är redan idag Skandinaviens största räknat i rullande last, med närhet till både kontinenten och de forna östländerna. Tillsammans med den strategiskt gynnsamma placeringen där chaufförer kan utnyttja båtresan för sin dygnsvila räknar man med en fortsatt positiv utveckling, berättar Krister Jonsson, fastighetschef på tekniska avdelningen på Trelleborgs hamn.

Det är en viktig anledning till att man bygger en ny hamnanläggning och en av de saker man lagt störst vikt vid är belysningen.

– Det ställs oerhört höga krav på ljuset i ett hamnområde, både gällande styrka och jämnhet. Samtidigt är det en väldigt krävande miljö där vi måste ta hänsyn till att det är många människor och mycket gods och maskiner i rörelse. God belysning ger förutsättningar för ett smidigt och säkert arbete, säger Krister Jonsson.

För att säkerställa en trygg arbetsmiljö råder det strikta krav på belysning i en hamnanläggning. Ingen yta ska belysas med mindre än 20 lux och på uppställnings-, lastnings- och trossytor där det ofta råder febril aktivitet är minimikravet på 100 lux. Regelverket ställer också krav på belysningens jämnhet – det får helt enkelt inte vara 300 lux på ett ställe och 40 lux på ett annat.

– När vi skulle upphandla leverantör ställde vi självklart oerhört höga krav på belysningens kvalitet, men också på att det skulle gå att bygga upp med så få och smidiga master som möjligt utan att offra något gällande spridningen. I slutändan var det ingen tvekan om vilken lösning som passade bäst för våra behov, fortsätter Krister Jonsson.

Signifys lösning baseras på modern LED-teknik och erbjöd flera fördelar gentemot konkurrenterna. Ett exempel som Krister Jonsson lyfter fram är att mycket av tekniken placeras i ett skåp på marknivå och inte behöver sitta högst upp, i anslutning till själva ljuskällan. Det innebär att själva ljusriggen, som placeras på uppemot 30 meters höjd, blir både mindre och lättare. Den kräver därmed en mindre kraftig stolpe som dessutom blir mindre känslig för vind.

– Det gör också stor skillnad ur ett underhållsperspektiv. Om det mesta som kan gå sönder sitter på marknivå så går det betydligt enklare att åtgärda utan att behöva ta sig 33 meter upp i luften. Själva LED-belysningen ska klara 100 000 timmar, så vi räknar inte med att behöva ta oss upp i stolparna särskilt ofta, konstaterare Krister Jonsson.

Att man vill ha så få stolpar som möjligt beror på att man helt enkelt vill ha så få stolpar som möjligt som tar upp plats och riskerar att komma i vägen för truckar och andra fordon på området.

– Ju mer vi kan minska på störande element, desto mindre blir risken att de blir påkörda och det i sin tur innebär att arbetsplatsen blir tryggare för våra medarbetare, säger Krister Jonsson.

På den gamla hamnanläggningen använde man armaturer av äldre modell, baserade på mindre energieffektiv högtrycksnatriumteknik. Där krävdes också fler stolpar för att täcka motsvarande yta som i den nya hamnen. När det inte pågår någon aktivitet på ett område finns det inte längre något krav på att det ska vara upplyst med 20 lux, och då kan man enkelt och smidigt spara in på energi genom att dimma ner på platsen.

– Den nya belysningen ger ett vitare ljus än den äldre som drog mycket mer åt det gula hållet. Resultatet är att LED-belysningen upplevs som betydligt bättre för våra medarbetare, även om mätinstrumenten säger att det är det samma ljusstyrka, avslutar Krister Jonsson.