Greater Copenhagen välkomnar dagens beslut från Sveriges regering om investeringar i järnvägen i Sydsverige.
– Vi är glada att regeringen har lyssnat på oss. Men de nya spåren måste bli klara tidigare än år 2040, säger Carl Johan Sonesson (M), ordförande i Greater Copenhagen.
Det var ett välkommet besked som kom från Sveriges regering under torsdagen: det blir bland annat två nya järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm samt investeringar i järnvägen i och runt Malmö C.
Behovet av investeringar i sydsvensk järnvägsinfrastruktur är en fråga som Greater Copenhagen drivit intensivt. Inte minst blev behovet tydligt genom den rapport som Greater Copenhagen och STRING tog fram i våras, som visade, att antalet lastbilar kan öka med 120 procent när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029, om inte investeringar görs för att få lösa flaskhalsar och kapacitetsproblem.
Frågan har också drivits inom ramen för Greater Copenhagen Task Force, som hade möte för ett par veckor sedan. Där deltog Sveriges och Danmarks ministrar för nordiskt samarbete Jessika Roswall (M) och Louise Schack Elholm (V), liksom den danske transportministern Thomas Danielsen (V).
– Torsdagens besked var därför positivt, men tidsfaktorn är ett problem. Redan idag märks kapacitetsproblemen och om de nya spåren blir färdiga först 2040, 11 år efter Fehmarn Bält-förbindelsen öppnat, kommer regionen stå med stora problem, menar Greater Copenhagens ordförande Carl Johan Sonesson och fortsätter:
– Vi har arbetat intensivt för att Sveriges regering skulle ta motsvarande beslut som den danska tagit, kring investeringar som bland annat rör Öresundsbrons landanläggningar. Vi är glada att regeringen har lyssnat på oss. Men de nya spåren måste bli klara tidigare än år 2040.
I Danmark togs det också beslut kring infrastruktur igår. Parterna bakom Danmarks infrastrukturplan (Danmark Fremad 2035) beslutade om det föreslagna förbigångsspåret vid Kalvebod, och att skjuta upp beslutet om ett vändspår vid Kastrup station.
– Det är också mycket positiva beslut, som Greater Copenhagen arbetat för och som har stor betydelse även för Sverige, avslutar Carl Johan Sonesson.
Foto: Gije Cho