Nyheter

Girteka Group i ny studie: Små steg i uppdatering av mjukvara för lastbilar kan påverka nivån på bränsleförbrukningen

I en värld där klimatförändringar och miljöansvar blir allt mer centrala frågor, är logistiksektorn under lupp. Potentialen för avkarbonisering inom transportbranschen är enorm. En av de lågt hängande frukterna av koldioxidutsläppande vägtransporter är digitalisering. Ett enkelt och enkelt sätt att implementera och fortfarande med potential för utsläppsminskningar.

Nyligen genomförda studier och analyser initierade av Girteka Group i samarbete med en av de ledande lastbilstillverkarna visar att små steg i uppdatering av mjukvara för lastbilar kan påverka nivån på bränsleförbrukningen och därmed de totala utsläppen från tunga godstransporter.

Förutom att diskutera och implementera nya batteridrivna fordon, vätgasfordon eller att använda HVO, är förarnas beteende, sätt att köra, fortköra och accelerera avgörande för den totala bränsleförbrukningen. Och att ha mer än 2,8 biljoner kilometer körda av lastbilar 2022 kan även den minsta förändringen ha en enorm inverkan på skalan.

Medan Eco League av Girteka ger en omedelbar möjlighet till koldioxidutsläpp genom enkla utbildningsinitiativ med minimala investeringar, signalerar den nuvarande förarbristen och tillströmningen av nya förare inom vägtransportbranschen att dess fulla potential ännu inte har förverkligats. Många lastbilschaufförer och logistikföretag har ännu inte införlivat sådana medvetenhetsprogram, vilket ger stort utrymme för att påverka förarens beteende och bränsleförbrukning.

Intelligent programvara för att hantera utsläpp

Girteka Group, som fokuserar på att digitalisera sin verksamhet, samlar in enorma mängder data från sina lastbilar. Dessa data är mycket värdefulla när det gäller att analysera och uppgradera prestanda. Ett nyligen genomfört projekt, som började med att leverera data från 300 lastbilar, gjorde det möjligt att undersöka och hitta den bästa lämpliga och skräddarsydda mjukvarulösningen för att hantera utsläppen.

Systemet integrerar digital teknik för att läsa rutten och kartan i realtid, vilket gör det möjligt för lastbilar att använda den maximala kinetiska energin som fordonet kan använda, vilket optimerar mjukare rörelser, acceleration och inbromsning samtidigt som farthållaren används. Partnerskapet omfattar två typer av proprietär programvara, som redan installeras i mer än 100 lastbilar.

Huvudfunktionerna i programvaran är:

– Jämna ut accelerationen

– Förutse hastighetsgränserna tack vare skyltigenkänning

– Använda kinetisk energi under inbromsning och acceleration

– Förbättra farthållaren

– Förbättrad eco-driving

– Resultaten av vår analys var häpnadsväckande. Med enkel bytesprogramvara i lastbilar kunde vi minska bränsleförbrukningen och utsläppen med 1,2 liter per 100 km, vilket är ca. 4%, säger Arvydas Petrikas, projektledare på transportutvecklingsavdelningen på Girteka Group.

Med den senaste mjukvaran installerad på lastbilar medan föraren accelererar, undviker systemen att köra för mycket och förbrukar därför extra bränsle. Lastbilarna kan också läsa och reagera på hastighetsbegränsningar och andra vägskyltar när det gäller fortkörning och brott samt topografi av planerade rutter. Det digitala systemet integreras med lokal data, justerar hastigheten automatiskt, vilket bidrar till att upprätthålla en miljövänlig drift och minskar risken för hastighetsrelaterade incidenter.

Datadriven återkopplingsslinga

Varje lastbils prestanda övervakas och delas kontinuerligt. Dessa data jämförs med baslinjemått för att mäta effektiviteten av de nya funktionerna både för att minska koldioxidutsläppen och förbättra säkerheten.

Installationen av dessa funktioner är inte en engångshändelse. I slutet av året planerar Girteka att utrusta en annan deltillverkares lastbilar med denna teknik. Den skala i vilken företaget kommer att implementera dessa förändringar är betydande; det förstärker minskningen av koldioxidavtrycket och sätter en standard för logistikbranschen.

Typisk bränsleförbrukning för dessa lastbilar är cirka 28 liter per 100 km. En minskning på 1,2 liter innebär därför en minskning av bränslet med 4,3 % och efterföljande koldioxidutsläpp. Om vi ​​implementerar liknande lösningar i var och en av de 6,2 miljoner lastbilarna i dag kan effekterna bli enorma, vilket gör att vi kan uppfylla de nyaste avkolningsmålen för lastbilar.

I strävan efter dekarbonisering räknas varje litet steg. Genom att samarbeta mellan logistikföretag och tillverkare och utnyttja kraften i digitaliseringen kan hela sektorn göra framsteg för att minska miljöpåverkan utan att offra operativ effektivitet. Det är en levande illustration av hur teknik och skala kan mötas för att skapa en mer hållbar framtid.

– Detta är ett framåttänkande, databaserat tillvägagångssätt som inte bara ger omedelbara fördelar utan också positionerar oss som tankeledare inom ansvarsfull logistik och transport. Det handlar inte bara om att bli större; det handlar om att vara smartare och mer hållbar för den värld vi alla delar, sammanfattar Arvyda Petrikas.