Nyheter

Unik simulator låter lastbilschaufförer öva med extralånga ekipage

Att precisionsbacka in ett nästan 35 meter långt lastbilsekipage på rätt plats i Göteborgs hamn – det klarar man inte utan träning. I Borås invigdes en unik simulator som ger chaufförer möjlighet att öva i en realistisk miljö.

En hel lastbilshytt som står inomhus – det är svårt att tänka sig hur stor den är och hur trångt det kan bli kring hytten där i rummet. Om man inte har varit på trafikskolan Söderkulla Tung Trafik på Viared i Borås. Men när man öppnar bildörren och kliver in öppnar sig ett stort perspektiv – som att bli förflyttad till hamnen i Göteborg. Uppgiften bakom ratten är att backa in och parkera en 34,5 meter långt lastbilsekipage.

– Det känns roligt både för stadens räkning och för egen del att få vara med här idag. Borås Stad som logistikcentrum är viktigt för hela regionens utveckling, säger Ulf Olsson (S), Kommunstyrelsens ordförande.

Därefter klippte han bandet, och fick sedan under kunnig ledning provbacka in den simulerade bilen på sin parkeringsplats i Göteborgs hamn.

– Stadens intresse i simulatorn är helt enkelt att det är bra för företagen och näringslivet i Borås att ha tillgång till denna möjlighet att öva lokalt, säger näringslivsutvecklaren på Borås Stad Robert Brikic´.

Bred samverkan gav resultat

Borås Stad har samverkat med ett flertal partners inom projektet AutoFreight för att få simulatorn på plats. Bakgrunden är att fordonskombinationer på upp till 34,5 meters längd sedan 1 december 2023 får köras på stora delar av det svenska huvudvägnätet (450 mil) och många anslutningsvägar (140 mil).

Bland annat är riksväg 40 mellan Göteborgs hamn och företagsområdet Viared i Borås öppen för extra långa lastbilsekipage. Dessa fordon ger möjlighet till effektivare transporter, och därigenom minskad klimatpåverkan, men kräver också körträning.

– Det behövs naturligtvis övning ute i den verkliga trafiken också, säger Niclas Häggblad på trafikskolan Söderkulla Tung Trafik, men simulatorn är en bra start, ett sätt för chaufförer att få mängdträning i att backa med ett långt fordon.

– HCT-projekten (High Capacity Transport) syftar till att öka transport-, energi-, infrastruktur- och förareffektiviteten med bibehållen trafiksäkerhet samtidigt som vi minskar utsläppen från transporter. AutoFreight-projektet jobbar med att göra det möjligt att köra två containrar med en dragbil istället för två, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo Group Truck Technology.

Hon har varit en av de drivande i en långvarig HCT-samverkansprocess, som gav resultat när Trafikverket 1 december förra året öppnade viktiga vägar för långa fordonskombinationer.

Lyftes på plats

Tidigare i år lyftes ett perspektivfönster ut, en trappa upp på trafikskolan Söderkulla Tung Trafik, och en kranbil precisionsmanövrerade in lastbilshytten. Idag är det högtidlig invigning och allt detta har gjorts möjligt genom samverkan och samarbete inom AutoFreight. Oryx Simulations byggde in hård- och mjukvara i en Volvo-lastbilshytt, som ger en mycket verklighetsnära känsla av att backa in ett 34,5 meter långt ekipage in i Göteborgs hamn. Den täcker ett konkret behov inom transportsektorn.

– Vi är glada och stolta över att vara en del av detta projekt och ser fram mot fortsatt utveckling och samarbete med Volvo, säger Henrik Lundsten, projektledare på Oryx Simulations. Det känns också väldigt positivt att simulatorn har fått ett så fint hem hos Söderkulla i Borås.

Foto: Peter H