Nyheter

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan valutakrisen i början på 1990-talet har fört Sverige in i en lågkonjunktur. Bilhandeln och byggindustrin hör till de branscher som nu tvärnitat.

Men landets fordonsverkstäder hör fortsatt till en sektor som står starkt. Den sjunkande försäljningen av nya bilar har bidragit till att göra den redan starka marknaden för begagnade bilar het, med högre priser på begagnade bilar än på många år.

En ytterligare pådrivande faktor är den lågt värderade svenska kronan som fått exporten av begagnade bilar ut ur Sverige rekordstor.

Allt detta sammantaget gör att trycket på fordonsverkstäderna runt om i Sverige är hårt, och de allra skickligaste och populäraste verkstäderna möter en enorm efterfrågan.

Samtidigt fortsätter bristen på fordonstekniker att öka i Sverige och även i hela EU. Denna utveckling möter nu Skolverket och våra gymnasieskolor genom att öka antalet utbildningsplatser på landets fordonsprogram.

Arbetsmarknaden för fordonstekniker i Sverige är därför bättre än kanske någonsin tidigare i modern tid. Och tycker man som färdigutbildad fordonstekniker att Sverige inte är stort nog så finns det således möjligheter att söka sig jobb på annat håll i EU – det är i princip bara språket som sätter gränser för var i EU man som utbildad fordonstekniker kan jobba.

Foto: Michael Kauer 

Läs:

Svenska Fordonsbranschens sammanställning av Skolverkets framtidsprognos för fordonsteknikeryrket HÄR.

Vid frågor om fordonsutbildningen eller rekryteringen till fordonsbranschen – kontakta:
Benny Wallin, ansvarig utbildnings- och rekryteringsfrågor på Svenska Fordonsbranschen:

0730-80 17 77
[email protected]