Nyheter

Sveriges snabbaste tjänst för utläggshantering

Har Sveriges medarbetare tröttnat på att ligga ute med pengar för sina arbetsgivare?

– Att ligga ute med pengar i onödan är sällan kul, särskilt med det inflationsläge som varit under de senaste åren. Med dagens teknik finns det egentligen få anledningar till att företag använder anställdas skattade medel. Musik strömmas, film streamas och utlägg för lunchen med kunderna kan swishas tillbaka till ditt konto på några sekunder, säger Calle Andersson, försäljningschef hos Transformant.

ezypay.se säger ni rakt ut att utlägg jag gör i tjänsten kan betalas tillbaka till mitt konto på tio sekunder. Ni har inte blandat ihop sekunder med dagar?

– Nej, inte alls. I stället för att betala ut utlägg via lön har vi skapat en swish-integration som möjliggör realtids-utbetalningar av utlägg. Svårare än så är det inte.

Varför behövs en tjänst som Ezypay, löser inte kreditkort den här problematiken?

– Det är stor skillnad på att få tillbaka sina egna pengar direkt efter exempelvis en kundaktivitet och att behöva vänta till nästa eller i värsta fall nästnästa lön. Det är dessutom få av Sveriges medarbetare som har tillgång till ett kreditkort via sin arbetsgivare. Vi hanterar givetvis kopplingar mot samtliga etablerade kortutgivare på marknaden, så vid behov har man möjlighet till ett automatiskt inflöde av korttransaktioner till vår applikation. Utöver detta använder Ezypay-appen också AI-teknik för att automatiskt tolka samt kategorisera ett utlägg och effektiviserar på så sätt även bokföringen.

Transformant har små och medelstora företag som kunder, är samma målgrupp aktuell i fallet Ezypay?

– Oavsett storleken på företag och organisationer ser man omgående effekterna av att tillämpa vår process för utläggshantering då tids- och kostnadsvinsterna nästan alltid vida överstiger investeringen. Men såklart, ju större du är och desto större volym ni har på era utlägg desto mer värde får du av tjänsten. En studie som KTH gjort avseende utläggshantering visar att företag som inte digitaliserat sin utläggshantering lägger i genomsnitt 55 minuter per anställd för att hantera ett enskilt utlägg, medan motsvarande siffra för företag med en semi-digitaliserad utläggsprocess är 24 minuter. Med vår lösning är motsvarande siffra 10 sekunder per utlägg och anställd. Så i princip måste man vara motståndare till effektiviseringar för att säga nej till Ezypay. Med det sagt är det av erfarenhet få organisationer som i sin digitaliseringsresa tackar nej till att spara tid och pengar.

Hur fungerar tjänsten i praktiken?

– Du laddar ned Ezypay-appen till din telefon via AppStore eller Google Play. Allt är redan förberett inne i systemet, så du kan direkt fota dina kvitton eller hantera traktamenten och milersättningar. När du är klar med din utläggsrapport skickar du den vidare för attest direkt i appen, när din chef har attesterat sker swish betalningen per automatik. Det är en extremt enkel process, som inte kräver några särskilda förkunskaper och gör det enkelt att onboarda tjänsten i en organisation. Ezypay-appen har dessutom färdiga kopplingar mot merparten av etablerade affärs- och lönesystem på den nordiska marknaden.

Säg att jag jobbar i en större svensk kommun och lockas av tanken att använda Ezypay, ska jag helt sonika stolpa in till ekonomichefen och säga “nu är det hög tid att skaffa Ezypay”, för i så fall kan jag behöva argument.

– Vi erbjuder en modern och strukturerad process för hur man hanterar utlägg. Som arbetsgivare kan du se fram emot att frigöra mer tid till värdeskapande aktiviteter och betydligt mindre tid till administration, win-win. Dessutom vågar jag nästan garantera att du kommer få nöjdare medarbetare.

Använder du själv Ezypay?

– Varje vecka. Det är svårt att tröttna på ljudet av en inkommande och likviditetsförstärkande Swish. Har man väl testat så är man fast…