Nyheter

Oro för Västra stambanan i riksdagen

– Den enda järnvägsförbindelsen mellan Sveriges två största städer riskerar inte få några avgörande förstärkningar av kapaciteten de närmaste 25–30 år, konstaterade Västra Stambanegruppens ordförande Adam Johansson, vid ett seminarium i riksdagen under torsdagen.

Detta samtidigt som järnvägsresandet ökar och Göteborgs hamn sätter rekord i antal godstransporter på järnväg år från år. I stället för en satsning på förbindelsen mellan landets två största arbetsmarknadsregioner upplever gruppen att banan är bortglömd av Trafikverket och tidigare regeringar.

– Infrastrukturminister Andreas Carlsson bör omgående ge Trafikverket i uppdrag att lösa upp knutarna i Västra stambanans båda ändar. Ett ansvarsfullt första steg från regeringen borde vara att ge Trafikverket ett tydligt uppdrag att redan i år inleda lokaliserings-studien av ett nytt dubbelspår mellan Göteborg-Alingsås, manade Johansson under mötet.

– Dessutom att i infrastrukturpropositionen ta höjd för att finansiera det nya dubbelspåret, så att det kan stå klart 2035.

En stor oro finns i näringslivet och bland pendlare för de omfattande underhållsarbeten som drar igång nästa år. Under 15 år kommer delar av stambanan ha avsnitt med enkelspår.

Västsvensk Samling under torsdagen den var även fokus på transportinfrastruktur. Budskapet till infrastrukturministern, riksdagsledamöter och övriga deltagare var tydligt: Västsverige är dragloket i svensk ekonomi och i den gröna omställningen. Men dagens infrastruktur är eftersatt och det krävs både underhåll och nyinvesteringar. Vi behöver en utbyggd järnväg Göteborg – Borås och detsamma gäller för sträckan Göteborg – Alingsås.

Västsvensk Samling arrangeras för andra gången av Västsvenska Handelskammaren, Business Region Göteborg och Svenskt Näringsliv Väst.

Västra stambanegruppen bildades 1999 och samlar kommunerna utmed Västra stambanan. Sedan 2019 är också samarbetet öppet för medlemskap för regioner liksom för kommuner som inte ligger utmed banan och som vill verka för att öka kapaciteten och en förstärkt järnväg.

Under åren har samarbetet utvecklats mellan kommunerna, men också med regionerna, näringslivet, Trafikverket och andra som har intresse av ökad kapacitet och robusthet på Västra stambanan.