Nyheter

Självkörande bussar i Ride the future blir anropsstyrda

De självkörande bussarna i Ride the future-projektet är nu bokningsbara för resor inom vissa delar av Linköping. Beställningar görs via en app eller direkt på nätet.

Sedan projektet startade 2019 har de autonoma Ride the future-bussarna kört nästan 18 000 passagerare och interagerat med tusentals andra förare och trafikanter. Ett drygt 30-tal forskningsprojekt har genomförts där mobilitetsplattformen varit en förutsättning.

Nu tar projektet nästa steg i och med att bussarna öppnas för anropsstyrd trafik. Från och med i dag, den 13 september, går det att boka en egen resa med ett av de autonoma fordonen. Resor kan göras inom Campus Valla och Vallastaden.

Bokningarna görs via appen Ride the future eller direkt på projektets hemsida ridethefuture.se.

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson säger att on demand-tjänsten både är efterfrågad av resenärer och dessutom skapar förutsättning för viktig forskning i framtiden:

– Vi ser fram emot att tack vare detta kunna genomföra ytterligare studier som kan bidra till ny kunskap som främjar hållbart resande. För VTI är det mycket viktigt att vi har möjlighet att bidra till denna typ av tillämpad forskning, säger han.

Ride the future är ett samverkansprojekt som drivs av åtta partner: Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköping Science Park, Linköpings universitet, RISE, Transdev, VTI och Östgötatrafiken.

Anna Wallroth, chef infrastruktur Linköpings kommun, konstaterar att Ride the future ökar kunskapen om framtidens smarta och hållbara städer:

– Vi är särskilt intresserade av hur de självkörande bussarna kan vara ett komplement till den vanliga kollektivtrafiken och hur de bidrar till att göra staden mer tillgäng¬lig för fler. Vi vill även veta mer om hur bussarna samspelar med övriga fordon och trafikanter och hur vi på bästa sätt skapar framtidens hållbara trafiksystem, säger hon.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, beskriver on demand-satsningen i Linköping som unik:

– Det finns flera liknande tjänster på mindre orter men då med en mindre buss med en förare. I det här fallet kopplar vi ihop den tjänsten med den självkörande funktionen. Det vi vill är dels att följa hur det fungerar tekniskt utifrån ett drift- och kundperspektiv, dels se hur vi når ut till kunderna med information om hur man kan använda tjänsten, säger han.