Nyheter

Vad är framtiden för animation med Generativ AI?

Generativ AI på animationsmarknaden förväntas växa till 24,45 miljarder euro år 2033. Ur AI-specialisternas synvinkel på Perfection42 är denna nya marknad mycket fragmenterad för tillfället, vilket representerar både möjligheter och utmaningar.

Den globala generativa AI på animationsmarknaden beräknas växa från 1,3 miljarder euro 2023 till 24,45 miljarder euro år 2033 vid en CAGR (Compound Annual Rate Growth) på 36,2 %. Denna ökning tillskrivs den kraftiga ökningen i efterfrågan på rik kvalitet och komplext animerat innehåll i flera branscher.

Det sträcker sig från underhållning och spel till reklam och utbildning.

– Förmågan hos AI-verktyg är en av anledningarna till att den här marknaden växer så snabbt – de ger potential att förbättra hastigheten, effektiviteten och avkastningen från 20 % till 50 %. Även om många hade fruktat att generativ AI skulle tränga undan mänsklig kreativitet, ser vi att dessa verktyg ger artisten ytterligare möjligheter, jämnar ut arbetsflöden och demokratiserar tillgången till generativ AI förstärker snarare än ersätter den konstnärliga processen, säger Simona Vasytė, VD för Perfection42, ett företag som utvecklar anpassad visuell AI. lösningar.

3 användningsfall för automatisering av vardagliga uppgifter i animering sticker ut.

Karaktärsskapande

Karaktärsskapande är en av de mest utmanande uppgifterna inom animation.

Generativ AI kan hjälpa till genom att tillåta generering av mycket realistiska ansiktsuttryck som kan fånga subtiliteten hos mänskliga känslor.

Denna teknik förfinar karaktärsrörelser, gör dem mer naturliga och trovärdiga, och kan därför engagera tittaren. Dessutom genererar AI justerbara karaktärsdesigner mycket snabbt enligt tillhandahållna indata, vilket sparar tid och ansträngning för animatören samtidigt som man uppnår olika och komplexa bilder av karaktärer.

Karaktärsdesign drivs av animation 

Till exempel, i Pixars senaste film, ”Elemental”, är en av karaktärerna – Ember – animerad av AI. Forskare vid ETH Zürich har utvecklat AI-driven 3D-simuleringsteknik som Disney Research Studios har utvecklat ytterligare och skapat en realistisk animation med karaktären Embers ansikte, bestående av lågor.

Miljö och bakgrundsgenerering

Generativ AI låter en konstnär skapa komplexa landskap: från bullriga stadsscener till lugna naturlandskap. Det hjälper till att skildra fotorealistiska texturer av objekt och ytor, vilket hjälper till att förbättra den visuella kvaliteten i dessa animationer. Dessutom gör det här tillvägagångssättet att man kan göra scener animerade genom simulering, även vädereffekter, som regn, snö eller vind. Detta verktyg är överlägset eftersom det gör det möjligt att kombinera alla nämnda funktioner i en enda kombinerad process och skapare behöver inte använda flera specialiserade program för att skapa varje element.

Netflix använde AI för att förbättra animationen i flera fall. Till exempel använde de AI för att skapa landskapsbakgrunder för visuell påverkan i kortfilmen ”Dog and Boy”.

Storyboarding och konceptkonst

En storyboard skapad med Perfection42s AI-drivna verktyg 

Den traditionella storyboardingen är ett tråkigt som varje animatör måste använda. AI hjälper alltså till att förbättra och påskynda processen genom att föreställa sig idéerna i form av initiala skisser och storyboards baserade på textbeskrivningar eller uppmaningar.

– Vi började nyligen utveckla ett AI-drivet verktyg för vår kund Ogilvy Vilnius. Verktyget kommer att göra storyboarding smidigare genom att möjliggöra enklare framegenerering och snabbare iterationer, vilket gör det effektivt för skapare av alla budgetar. Den kan användas av film- och TV-serieskapare, reklambyråer, produktionshus och animationsindustrin. Vi fokuserar på samarbete med europeiska studios för att ta fram lösningar på marknaden och hjälpa kreatörer att göra mer kvalitativt arbete på sina storyboards, förklarade Vasytė.

Utmaningar med Generativ AI i animation

Det finns dock några hinder längs vägen. Den verkliga utmaningen ligger i integrationen av Generativ AI i konventionella animationspipelines. Sådana avancerade verktyg behöver stora justeringar inom studios etablerade system; det här är en investering som ibland uppgår till miljontals dollar och tusentals timmar, utöver hundratals personer inblandade – vilket inte alla studior eller kreatörer har råd med.

– Inlärningskurvan för att integrera generativ AI i animationsarbetsflöden kan visa sig vara brant, men de långsiktiga fördelarna med att spara 30% till 50% i produktionstid och kostnader gör denna övergång inte bara värd det utan nödvändig för att förbli konkurrenskraftig, säger Vasytė.

– Men studiorna måste göra det mycket noggrant, både ur synvinkel av tekniska utmaningar och tillhörande etik. Dessa verktyg, enligt min erfarenhet, hjälper till med kreativa processer, men kan samtidigt ganska lätt späda på äktheten av innehåll och dess potentiella intrång i konstnärers rättigheter Studios måste implementera dessa tekniker på ett sätt som respekterar och behåller det konstnärliga verkets originalitet och integritet.

Foto: u_osk932pj9i