Text: Pranav Jaswani, Technology Analyst, IDTechEx
Med industrin för elektriska anläggningsmaskiner fortfarande så ung, finns det ännu inte universell användning av tekniken över hela världen, och vissa regioner har kunnat stjäla en marsch över andra.
Även om Kina kan vara marknadsledare 2024, förutspår IDTechEx rapport ”Elektriska fordon i konstruktion 2024-2044: Technologies, Players, Forecasts” att USA kommer att ersätta Kina som världsledande inom enhetsförsäljning till 2044.
Varför dominerar Kina marknaden?
Kinas plats som ledare inom elektrifierande anläggningsmaskiner följer en lång historia av proaktiv elektrifiering inom en mängd olika tunga mobilitetssektorer. Kinesiska företag har gott om erfarenhet inom detta område, såväl som en välutvecklad försörjningskedja för batteritillverkning, som de båda har kunnat ta in i byggbranschen.
OEM-tillverkare har fått stöd av policyer och gynnsamma ekonomiska villkor för att utveckla nya elektriska maskiner, som har sett framgångar i den kinesiska byggindustrin som har vuxit snabbt under det senaste decenniet. Billiga elpriser har också gjort att kunderna kan ladda sina maskiner ganska överkomligt.
Elektriska maskiner i Kina är nu i ett relativt avancerat tillstånd. OEM-tillverkare vänder sig till stor del bort från att utveckla elektriska minigrävare eller kompaktlastare och istället fokusera på större maskiner – särskilt stora grävmaskiner, hjullastare och mobilkranar. Det här är maskiner som används flitigt i Kina och som är den mest utsläppande av all anläggningsutrustning, så det är vettigt att OEM-tillverkare har investerat mycket resurser i sin elektrifiering.
IDTechEx analys av över 200 unika entreprenadmaskiner visar att kinesiska modeller domineras av användningen av LFP-batterikemi. LFP är den föredragna kemin på den kinesiska mobilitetsmarknaden, vilket innebär att OEM-tillverkare sannolikt har ett bättre utbud, men det är också mer lämpligt för större entreprenadmaskiner. LFP-batterier är billigare per kWh, vilket gör att de högkapacitetsbatterier som behövs för stora entreprenadmaskiner kan göras mer överkomliga. Samtidigt är LFP:s lägre densitet/högre vikt inte särskilt bekymmersamt för maskiner som redan är tunga och ofta kräver extra ballast.
Till skillnad från Kina har Europa och Nordamerika i allmänhet föredragit NMC-kemi i sina entreprenadmaskiner.
NMC/LFP-batterikemi uppdelad i entreprenadmaskiner – för Kina, Europa och Nordamerika. Nordamerikas data kommer främst från amerikanska OEM-tillverkare. (Källa: IDTechEx.)
Hur utvecklas landskapet?
Elektriska maskiner kom snabbt igång i Kina, men industrins tillväxt kanske inte blir så snabb i framtiden. För det första kommer de större elektriska maskiner som produceras nu att komma till en mer betydande prispremie än många mindre maskiner, vilket kan driva potentiella kunder bort från köp.
Den kinesiska byggmarknaden i allmänhet börjar också sakta ner, med maskinförsäljningen i Kina som minskade markant 2023 för första gången sedan covid-19-pandemin. En brist på ny regeringspolitik som stimulerar utveckling av elbilar betyder också att kinesiska OEM-tillverkare kan vara mindre benägna att hålla uppe den snabba utvecklingen.
Samtidigt, i USA, börjar OEM-tillverkare som Caterpillar och John Deere, som har varit sena till elektrifieringsspelet, att anamma branschens omvandling. Diesel är ganska billigt i USA, vilket gynnar användningen av konventionella dieselförbränningsmaskiner. Men dieselpriserna kommer sannolikt att öka på lång sikt, och detta kommer att driva upp elbilar.
Dagens amerikanska byggmarknad är bland de största i världen, inte långt från Kinas marknad när det gäller försäljning av enhetsmaskiner. Den stora skillnaden mellan de två är vilka typer av maskiner var och en använder. Där Kina använder många stora grävmaskiner och hjullastare, väger nästan två tredjedelar av maskinerna i USA 6 ton eller mindre. Mindre maskiner är mycket lättare för OEM-tillverkare att elektrifiera och kommer till lägre prispremier, vilket är idealiskt för tillväxten av elmaskinmarknaden.
Vilka utmaningar väntar USA?
Den amerikanska marknaden använder i första hand NMC-batterier, som är väl lämpade för elektrifiering av kompakta maskiner. NMC ger hög energitäthet, vilket kan erbjuda längre körtider inom en liten formfaktor.
Utmaningen med NMC ligger i dess högre kostnad per kWh, vilket påverkar ekonomin med att elektrifiera större maskiner. Om amerikanska OEM-tillverkare börjar elektrifiera stora grävmaskiner och lastare med samma NMC-teknik, kan dessa maskiner bli för dyra för sin målmarknad och kan ha svårt att se fördelarna med totala ägandekostnader jämfört med motsvarande diesel.
Trots att de så småningom tippas leda i försäljningen kommer de flesta elektriska maskiner i USA att vara kompakta maskiner – minigrävare och kompaktlastare. Dessa ger mindre intäkter för OEM, och IDTechEx förväntar sig att det amerikanska marknadsvärdet fortfarande kommer att vara mindre än i Kina som ett resultat.
Den nya rapporten ”Electric Vehicles in Construction 2024-2044: Technologies, Players, Forecasts” från IDTechEx presenterar detaljerade 20-årsprognoser som beskriver tillväxten och utvecklingen av industrin för elektriska anläggningsmaskiner i USA, Kina, Europa och resten av världen .
För att ta reda på mer om denna IDTechEx-rapport, inklusive nedladdningsbara exempelsidor, se www.IDTechEx.com/EVConstruction.
För hela portföljen av elfordonsmarknadsundersökningar tillgängliga från IDTechEx, besök www.IDTechEx.com/Research/EV.
Foto: Lee Rosario