Igår -10 oktober 2024- röstade Europeiska unionens råd, även kallat ministerrådet, till slut igenom den så kallade ’Reparationsklausulen’ för synliga must match-reservdelar.
Beslutet ger samtliga europeiska konsumenter möjlighet att själva välja reservdelar för att reparera sina fordon och därmed undvika negativa effekter av monopol på synliga reservdelar.Efter mer än tre decennier sätter denna omröstning punkt för en icke-harmonisering där nationella lagstiftningar har varit motstridiga.
Sedan grundandet 1993 har ECAR (European Campaign for the Freedom of the Automotive Parts and Repair Market), där Svenska Fordonsbranschen är aktiva genom FIGIEFA, arbetat för att främja införandet av en europeisk Reparationsklausul.
Denna klausul ska ge alla medborgare rätten att själva välja. Reparationsklausulen ger fordonstillverkare skydd för designen av deras nya bilar men ser till att detta skydd inte gäller de synliga reservdelarna (exempelvis karossdelar, strålkastare och vindrutor). Det innebär att dessa delar fritt kan tillverkas, distribueras och användas för reparationsändamål inom den europeiska eftermarknaden.
– Vi välkomnar rådets beslut. Det var på tiden!, säger Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen. I en verkligt cirkulär ekonomi bör konsumenter alltid ha möjlighet att välja de reservdelar de föredrar när de reparerar sina produkter, oavsett ursprungligt varumärke eller leverantör. Denna reform kommer att säkerställa att immaterialrättslagar inte längre kan missbrukas för att skapa orättvisa monopol på synliga reservdelar.’
Ett betydande framsteg mot en mer rättvis marknad
Detta historiska avtal är resultatet av mer än tre decennier av politiska diskussioner, expertutlåtanden och debatter. Vi har haft starkt stöd av konsumentorganisationer, branschorganisationer på eftermarknaden och försäkringsbolag. Beslutet är ett stort steg framåt, eftersom det ger konsumenter möjlighet att välja mellan konkurrerande leverantörer av reservdelar, vilket ökar deras köpkraft och underlättar reparationer inom alla sektorer.
Vad innebär den slutliga lösningen?
EU: s Reparationsklausul kommer att gälla för alla nya produkter från och med 2024.
På grund av olika åsikter bland EU:s medlemsstater, tvingades förhandlarna att nå en kompromiss om tidsplanen. Under de första åtta åren efter direktivets ikraftträdande kommer designskyddet för synliga reservdelar fortfarande att vara tillåtet i de medlemsländer som ännu inte har öppnat upp sina marknader för konkurrens vid lagens antagande, för befintliga produkter med registrerade designskydd före direktivets ikraftträdande. Det innebär att vissa befintliga produkter inte kommer att omfattas av Reparationsklausulen i vissa länder förrän 2032.
I Sverige har vi redan implementerat reparationsklausulen i nationell lagstiftning och den svenska marknaden för synliga reservdelar öppnades för konkurrens i och med införandet av denna klausul redan i början av 2000-talet.
Rättssäkerhet och förutsägbarhet för europeiska reparationsmarknader
Oberoende reservdelstillverkare och säljare kommer att vara undantagna från att behöva garantera att deras produkter ’endast används för reparation’, och därmed skyddas de mot onödiga och kostsamma rättsliga tvister med innehavare av designrättigheten. Dock måste de informera konsumenterna om produktens kommersiella ursprung och tillverkarens identitet genom tydlig märkning, så att konsumenterna kan fatta välgrundade beslut.
Under samtalen framkom alltså frågan om hur noggranna oberoende tillverkare av reservdelar och deras distributionspartners måste vara i att bevisa om en reservdel som måste matcha faktiskt används för reparation – ett krav som i praktiken är svårt att uppfylla och som kan skapa rättsosäkerhet för oberoende aktörer.
Här enades förhandlarna om en så kallad ’presumtion om reparationsändamål’ – det vill säga ett antagande att något ska användas för reparation – för oberoende tillverkare och säljare av reservdelar, vilket krävs för att säkerställa rättssäkerhet och förutsägbarhet på de europeiska reparationsmarknaderna.
EU:s Reparationsklausul – stora fördelar
Det nya beslutet förväntas medföra betydande sociala och ekonomiska fördelar. När den är fullt implementerad förutspår experter att europeiska konsumenter inom fordonssektorn kommer att spara mellan 450 miljoner och 720 miljoner euro årligen tack vare ökad konkurrens, vilket förbättrar köpkraften och motverkar inflation. Reformen kommer också att stimulera tillväxt och entreprenörskap inom den europeiska fordonsmarknaden, som idag omfattar över 500 000 små och medelstora företag och 4,5 miljoner arbetstillfällen.
Förtydligande:
Synliga reservdelar: Synliga reservdelar är komponenter av ett fordon som påverkar dess yttre utseende och som är synliga för blotta ögat. Exempel på sådana delar inkluderar karossdelar, strålkastare och vindrutor. Dessa delar måste ofta passa exakt och matcha bilens ursprungliga design för att bibehålla dess estetiska utseende, vilka går under begreppet ”must match”-delar.
ECAR: European Campaign for the Freedom of the Automotive Parts and Repair Market – En europeisk kampanj som syftar till att främja friheten att välja reservdelar och att stödja en öppen och konkurrensutsatt marknad för fordonsreparationer och reservdelar inom EU.
FIGIEFA: Fédération Internationale des Grossistes, Importateurs et Exportateurs en Fournitures Automobiles – En internationell organisation som representerar distributörer och grossister inom fordonsreservdelsindustrin. FIGIEFA arbetar för att säkerställa tillgång till en rättvis och konkurrenskraftig eftermarknad för fordonsreservdelar i Europa.