Nissan tillkännager att de kommer att lansera prisvärd dubbelriktad laddning ombord på utvalda elbilar från 2026. Initiativet utgör ett viktigt steg mot dess vision att skapa ett hållbart energi-ekosystem.
Projektet fortskrider det åtagande som gjorts i Nissans affärsplan, The Arc, och levererar differentierad innovation som möjliggör EV-övergången, samtidigt som nya intäktsströmmar låses upp. Det stödjer också företagets långsiktiga vision, Ambition 2030, att skapa en renare, säkrare och mer inkluderande värld.
Vehicle to Grid (V2G) tekniken), som gör det möjligt för elbilsägare att använda el som lagras i bilens batteri för att driva sina hem, eller sälja elen tillbaka till elnätet, kommer till en början att lanseras i Storbritannien, följt av andra marknader i Europa.
Projektet stöds av Nissans omfattande erfarenhet av V2G, med ett 40-tal pilotprojekt som genomförts över hela världen under det senaste decenniet.
Efter ett framgångsrikt årslångt projekt vid University of Nottingham, Storbritannien, har Nissan blivit det första bilföretaget att få G99 Grid-kod certifiering med en AC-baserad lösning**, som behövs för att leverera el till Storbritanniens nationella energiförsörjning.
Under Nissan Energys flagga är företagets mål att lansera V2G-teknik på marknader i och utanför Europa, vilket ger konsumenterna möjlighet att använda antingen AC- eller DC-baserade V2G-lösningar, i linje med lokal infrastruktur och lagkrav.
Fördelar med Vehicle-to-grid-teknik
Genom att använda Nissans inbyggda dubbelriktade V2G-teknik kan kunderna minska den årliga kostnaden för att driva en elbil med upp till 50 %**. Samma teknik kan även minska netto CO2-utsläpp från laddning med 30 % per år, per EV för det genomsnittliga hushållet i Storbritannien.
Elbilar utrustade med V2G-teknik kan spela en avgörande roll för att integrera och öka mixen av förnybara energikällor i energiförsörjningen, genom att lagra el som genereras av vind eller sol, och styra den tillbaka till nätet vid behov, vilket minskar beroendet av fossila bränslen.
Nissans system som kommer till Storbritannien, i väntan på införandet av nätbestämmelser, kommer att skilja sig från andra V2G-lösningar genom att tillåta dubbelriktade flöden för både växelström och likström tack vare en integrerad, inbyggd laddare.
Nissan siktar på att erbjuda sin dubbelriktade laddare till ett pris som är jämförbart med en enkelriktad laddare som finns tillgänglig idag.
Förutom att sänka inträdeskostnaderna kommer Nissans V2G-system att ge kunderna fullständig kontroll och flexibilitet över sin energi via en dedikerad app.
Lanseringen är en del av Nissans strategi för att skapa ett helt integrerat energiekosystem – hållbart tillverkade elbilar som laddas med ren energi och kan ge ström tillbaka till hemmet såväl som till elnätet.
Hugues Desmarchelier, Nissan Vice President, Global Electrification Ecosystem & EV Programs:
– Tekniken vi förmedlar till kunderna är en potentiell “game changer” för hur vi ser på bilen. Inte bara som ett sätt att ta sig från A till B, utan som en mobil energilagringsenhet, som kan spara pengar för människor, stödja omställningen av våra energisystem bort från fossila bränslen och föra oss närmare en CO2-utsläppsfri framtid.
– Nissan är stolta över att demokratisera tekniken till gagn för samhället. Genombrottet i en inbyggd lösning för tvåvägsladdning kommer att vara en avsevärd minskning av kostnaden för att integrera en framtida elbil i din energiförsörjning, och möjligheten att utnyttja bilen som en inkomstkälla under dess livscykel.
Nissan siktar på att bli ett verkligt hållbart företag och i Afrika, Mellanöstern, Indien, Europa och Oceanien använder AMIEO sin unika mångfald för att driva lokalt fokuserade åtgärder och skalbara lösningar som bidrar till en renare, säkrare och mer inkluderande värld för alla.
Starka partnerskap stödjer framgångsrika försök i Storbritannien
V2G-försöket i Storbritannien har delvis finansierats av den brittiska regeringens Advanced Propulsion Centre, ett organ inrättat för att stödja och påskynda bilindustrins övergång mot nettonoll.
V2G-försöket i Storbritannien har delvis finansierats av den brittiska regeringens Advanced Propulsion Centre UK (APC), ett organ som etablerats för att stödja och påskynda bilindustrins övergång mot nettonoll.
APC:s verkställande direktör, Ian Constance:
– Detta är en viktig milstolpe för det samarbetsprojekt för forskning och utveckling, som leds av Nissan Technical Center Europe och stöds av Department for Business and Trade genom APC. Att investera i banbrytande Vechicle to Grid-teknonlogi och FoU i Storbritannien är en del av ett system för att minska koldioxidutsläppen.
Under utvecklingsarbetet arbetade Nissan med flera partners, inklusive Dreev och Enovates.
Dreev, ett joint venture mellan EDF och NUVVEF, ansvarade för datainsamling, kundprofilering och fastställande av laddnings- och urladdningsplanen genom att analysera information från väggboxen.
Eric Mévellec, VD för Dreev:
– Vi har arbetat tillsammans med Nissan i flera år med detta revolutionerande tekniska äventyr, och vi är glada över att få vara en del av detta nya kapitel. Vi är övertygade om att V2x-tekniken har en viktig roll att spela i energiomställningen genom att minska elräkningen för kunderna samtidigt som vi tillhandahåller enorma lagringsmöjligheter för det elektriska systemet.
Enovates, ett belgiskt baserat mobilitetsteknikföretag, utvecklade väggboxen, eller Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE), inklusive installations- och testcertifiering.
Väggboxen fungerar som systemets nav, skickar och tar emot information om energibehov och -tillförsel från Dreev-molnet och styr bilen att ladda eller ladda ur elektricitet till ett visst belopp till hemmet eller nätet.
Bart Vereecke, VD för Enovates:
– Enovates är stolta över att samarbeta med Nissan för att genom fälttestet demonstrera de verkliga fördelarna med AC V2G-teknik. Detta test markerar ett viktigt steg i att skapa en hållbar, sammankopplad energiframtid där elfordon spelar en central roll i hållbara mobilitetslösningar och för att lösa trafikstockningar i energinäten.
– Enovates har alltid varit engagerade i att tänja på gränserna för V2G-teknik, och vi är glada över att ta med vår expertis inom AC-laddning till detta projekt, tillade Stijn Vispoel, FoU-chef. Våra certifierade AC V2G-laddare representerar nästa generations energiteknik, och erbjuder tillgängliga, effektiva och smarta lösningar för framtidens transporter och energi.
University of Nottingham var också centralt med i utverklingsarbetet, vilket gav en bas för verksamheten vid dess Creative Energy Homes på campus och stödde akademisk forskning.
Nissan fortsätter att arbeta med dessa och andra partners för att uppnå den nödvändiga nätcertifieringen på andra marknader, utveckla en sömlös användarupplevelse och utöka tekniktillgängligheten till fler kunder.
Ordförande för Nissans region Afrika, Mellanöstern, Indien, Europa och Oceanien, Guillaume Cartier:
– En av de stora utmaningarna som samhället står inför idag är energiförsörjningen – hur gör vi den överkomlig, pålitlig och ren. På Nissan ser vi en framtid för våra kunder hur deras energi kommer från bilen på uppfarten – inte bara kraftstationen – helt integrerad, flexibel och renare.