Nyheter

Hur når vi ut med ny teknologi till användare? Hur får vi människor att i vardagen använda mobilitetslösningar som har ett värde?

Text: Dekra

Verklig förändring. I motorbranschen. För människan.

Människan är av den natur att vi alla, mer eller mindre, söker en friktionsfri vardag med glädje, välmående och utveckling. Produkter som vi använder i det dagliga livet bör vara pålitliga och säkra redskap för att uppnå det, vare sig det gäller att förenkla saker som vi redan gör, eller för att lösa konkreta problem som vi stöter på.

Praktiska funktionella enkla lösningar till rimliga kostnader som alla förstår tekniken bakom. Men vägen dit är i regel kantad av flertalet hinder. Verklig förändring sker inte över en natt.

DEKRA har som ambition att göra människors liv säkrare, tryggare och mer hållbara genom innovativa produkter och lösningar som ger ett verkligt värde för människor, även i längden. Ett exempel på det är våra batteritest för elbilar. Produkter som tar sin början utifrån identifiering av ett behov, till brainstorming, skissbord, produktutveckling, tillverkning, lansering och marknadsföring.

Våra lösningar är stöpta utifrån en mall som i slutändan ska fylla ett behov i människors vardag.

Att eldrivna fordon blir allt vanligare på våra vägar är ett faktum.

Men att köpa en begagnad elbil idag är förenat med många frågor, farhågor och funderingar – framförallt vad gäller batteriets kondition.

Vi måste här kunna lita på tekniken genom ett opartiskt perspektiv. Fortfarande är det idag ingen självklarhet att bilhandeln uppvisar någon form av garanti eller kvitto på att batteriet är ok i en elbil eller laddhybrid till försäljning.

Varför är det så? Batteriet är ju trots allt den tveklöst dyraste komponenten i en elbil, och genom det helt avgörande för bilens funktion.

En bil, oavsett eldriven eller fossilbränsledriven, har för de flesta människor ett värde i att den just ska lösa ett problem i vardagen, en självklarhet är att det också ska ske säkert, tryggt och komfortabelt. Att ta sig fram från punkt A till B är grundsyftet med bilens roll som idé.

Som konsument vill man försäkra sig om att så även sker med en elbil, som man troligen köpt till ett pris högre än motsvarande modell med konventionell teknik. Dokumenterad servicehistorik med regelbundna oljebyten och kontroller har länge fungerat som ett sorts kriterium på skicket hos den konventionella bilen och dess motor och därmed värde på marknaden. För en elbil som har färre rörliga mekaniska komponenter och således kräver mindre service, borde istället regelbundna kontroller och ”oberoende tester” av batteriet vara minimum av krav.

Hur når vi förändring här?

På DEKRA tror vi att det stora måste få börja i det lilla. Traditionell marknadsföring krävs givetvis av all ny teknik som ska nå ut på en marknad. Men vetskapen om en ny produkt är även en fråga om motorbranschens och allmänhetens förmåga att ta till sig budskapet.

Varför skulle jag vara intresserad? Hur kan tekniken hjälpa mig i mitt liv? Vad behöver jag göra för uppoffring?

Om företag som har en unik teknologi kan ge rätt svar på dessa frågor på ett enkelt och tydligt sätt så har man kommit en bit på vägen. En annan viktig del, om än svårare att genomföra, är att få en produkt att bli viral. Tekniken är så pass bra och fyller ett behov hos människor att produkten i princip säljer sig per automatik. Tvivlarna är inte längre en bromskloss.

Har vi kommit dit är förändringen inte längre en utopi. Människor talar om produkten med den innovativa teknologin, på fikarasten, bland vänner, inom familjen. Produkten som har ett verkligt värde. Tekniken som gör livet lite enklare.

Foto: Qubes Pictures