Ystad Hamn står inför en expansion av sina landströmsanslutningar för att erbjuda elanslutning till fler fartyg och därmed uppfylla kommande krav i EU direktiv AFIR. Genom att ansluta fartyg till landström när de ligger vid kaj kan motorerna stängas av, vilket minskar utsläpp och förbättrar luftkvaliteten i staden.
Detta är särskilt viktigt då ett enda fartyg kan motsvara upp till 10% av Ystad stads totala elnätseffekt, vilket gör dem till betydande energikonsumenter.
Driftklarts spetsiga kompetents inom EL, ett viktigt bidrag för hamnen.
Fred, en av Driftklarts erfarna konsulter inom el, har agerat som teknisk expert och stöd till Ystad Hamn i detta projekt.
Hans roll har innefattat:
Tekniskt stöd och rådgivning: Hjälp med att ta fram systemhandlingar och vägleda kunden i rätt teknikval för att möta de specifika behoven hos de nya fartygen.
Omvärldsbevakning: Hålla sig uppdaterad om lagkrav och EU-direktiv som påverkar hamnens skyldigheter att erbjuda landanslutning.
Kommunikation med energibolag: Samarbete med Ystad Energi för att hantera utmaningar kring nätkapacitet och effektbehov.
Utredning av tekniska möjligheter: Analysera flexibla lösningar för okända fartygsanlöp och hur man bäst möter dessa tekniskt, även inom befintliga byggnader.
Tekniska utmaningar och lösningar
En av de största tekniska utmaningarna har varit att hantera det höga effektbehovet som landanslutning av fartyg innebär. Med effektbehov på mellan 1,5 MW och 2,5 MW per fartyg, och upp till 8 MW för kryssningsfartyg, ställs höga krav på elnätets kapacitet.
Den befintliga anläggningen är förberedd för upp till 10 MW, men vi kan inte abonnera på så hög effekt eftersom det inte finns tillgängligt i regionnätet. Det har krävt nära samarbete med Ystad Energi för att hitta lösningar. Toppeffektsutjämning med batterilager är en av de innovationer som kan hjälpa till att stötta det matande nätet och göra hamnen mer hållbar,” förklarar Fred.
Miljömässiga fördelar för bättre luft i hamn och stad
Genom att erbjuda landström kan Ystad Hamn kraftigt reducera utsläpp av koldioxid, svaveldioxid och andra föroreningar. Detta förbättrar inte bara luftkvaliteten i staden utan skapar också en bättre arbetsmiljö både ombord på fartygen och i hamnområdet.
– Det blir tystare i hamnen och arbetsmiljön förbättras avsevärt när motorerna kan stängas av under kajtiden, betonar Fred.
Framöver ser Driftklart och Ystad Hamn möjligheter att ytterligare förbättra hållbarheten genom att integrera förnybar energi och lagringslösningar, vilket är ett måste med tanke på de utmaningar som finns med nätkapaciteten i östra Skåne.
Regulatoriska krav och anpassning till nya EU direktiv
EU-direktiv kräver att hamnar inom TEN-nätverket erbjuder landanslutning till fartyg över 5 000 bruttoton senast 2030.
– Även om det ännu inte är ett lagkrav för fartygen att ansluta, förbereder sig hamnarna för att möta dessa kommande regleringar, säger Fred. Det är en viktig del av omvärldsbevakningen att hålla sig uppdaterad om dessa förändringar som styrs från EU och miljödomstolar en gällande hamnarna.
Styrkan ligger i vår förmåga att samverka i projekt
Projektets framgång har till stor del berott på det effektiva samarbetet mellan Driftklart, Ystad Hamn och Ystad Energi.
– Genom att kombinera vår tekniska expertis med kundens behov har vi kunnat ta fram flexibla och hållbara lösningar, säger Fred. Kommunikationen och samarbetet har varit avgörande för att navigera genom tekniska och regulatoriska utmaningar.
Ystad är inte enda hamnen med liknade utmaningar
Ystad Hamns satsning på att utöka sina landströmsanläggningar är ett betydande steg mot en mer hållbar och miljövänlig hamnverksamhet. Driftklarts insatser har varit centrala i att stödja denna utveckling, genom att erbjuda teknisk expertis och rådgivning som möjliggör effektiva och framtidssäkra lösningar. På Driftklart vill fortsättningsvis bidra till omställningen för hamnar runt om i Sverige som står inför liknade utmaningar.
– Vi är stolta över att bidra till ett projekt som inte bara förbättrar miljön utan också skapar en bättre arbetsmiljö och stärker hamnens konkurrenskraft inför framtiden, avslutar Fred.