Nyheter

Uppmaning till el- och hybridbilsförare – bromsa hårdare

Försäljningen av el- och hybridfordon dominerar i Sverige, men däck- och bilservicefirman Vianor har uppmärksammat att många inte känner till de särskilda behov som skiljer dem från traditionella bilar med förbränningsmotor.

Ökad klimatmedvetenhet och sjunkande priser har gjort el- och hybridfordon alltmer populära bland svenskar. Under perioden januari–oktober 2024 nyregistrerades 218 417 bilar i Sverige, varav 34 procent var renodlade elbilar och 33 procent hybrider. Populariteten blir desto tydligare på listan över de tio mest sålda bilmodellerna. Fem av dessa är elfordon och fem är hybrider, vilka samtliga även finns att köpa med enbart den traditionella förbränningsmotorn.

”Bromsa ordentligt varje vecka, annars kan bromsarna börja kärva”

Samtidigt som allt fler omfamnar denna typ av bilar är det desto färre som har koll på deras särskilda behov av service och underhåll. En viktig sådan – som konsumenten själv bör ha i åtanke – är att el- och hybridbilar främst använder generativ bromsning. Det innebär att elmotorn hjälper till att sakta ned fordonet vid inbromsning, vilket sliter mindre på vägar och däck.

– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick. Annars byggs smuts och rost upp, vilket kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef för B2C på Vianor.

För att hålla bromsarna i trim ger Sofie Tuvinger på Vianor det enkla rådet att ägare varje vecka gör en full inbromsning och låter de fysiska bromsarna arbeta. Det här är en av de viktigaste och kanske enklaste åtgärderna bilägaren själv kan vidta. Den generativa bromsningen gör sitt i vardagen, men den kan inte ersätta de fysiska bromsarna i en situation som kräver snabb inbromsning.

Viktigt att kontrollera fjädringssystemet

Elfordon väger oftast mer än traditionella bilar på grund av den extra vikten från batterierna. Det påverkar fjädringen och kan leda till högre belastning på stötdämpare och andra komponenter. Därför är det viktigt att se till att fjädringssystemet är i gott skick för att hantera vikten på ett säkert och effektivt sätt, något som kontrolleras noggrant när bilen lämnas in på service.

Medan elfordon skiljer sig från traditionella bilar i sin konstruktion, liknar hybrider dem desto mer.  Förutom rekommendationen att dagligen göra en kraftfull inbromsning är servicekraven mycket lika bilar med förbränningsmotor, som att regelbundet byta motoroljan och oljefiltret.

Elfordon är inte ”underhållsfria” i Norden

Vissa bilmärken erbjuder inget standardiserat underhållsprogram för Norden. Anledningen är att de betraktas som ”underhållsfria” i mildare klimat, som i Kalifornien. I nordiska förhållanden med ett kyligare klimat står dock elbilar inför helt andra utmaningar, som slitage på bromsar och fjädring till följd av salt, fukt och minusgrader.

– Löftet om underhållsfrihet gör att många väljer att inte lämna in fordonet på service. Den som brukar ett elfordon i nordiskt klimat bör däremot överväga att ändå göra det regelbundet, fortsätter Tuvinger.

För att möta de särskilda behoven hos elfordon, inklusive underhållsfria sådana, erbjuder Vianor en servicetjänst specifikt för elfordon. Denna inkluderar bland annat inspektion av bromsar, fjädringssystem och batteri.