Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens konkurrenskraft och det måste bli enklare att resa med järnväg till flygplatsen. Mälardalsrådets Jens Sjöström (S) och Kristoffer Tamsons (M) välkomnar delrapporten från Arlandasamordningen med förslag inom järnvägsområdet.
Nu behöver regeringen svara upp med konkreta satsningar på järnvägen för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Ett första steg är att inleda en förhandling om Arlandabanan och den stationsavgift som hindrar många hållbara resor till Arlanda.
– Mälardalsrådet välkomnar Arlandasamordnaren Peter Normans delrapport och att man hörsammar flera av de krav som Mälardalsrådet fört fram. Regeringen måste ta ansvar för att avtalet med A-train omförhandlas och finansiera ett borttagande av stationsavgiften som idag hämmar kollektivtrafikresandet till och från Arlanda. Viktiga besked även om behovet av ökat underhåll och investeringar i järnvägsinfrastrukturen till och från Arlanda. Inte minst Fyrspår Uppsala-Stockholm och på Stockholms central. Bra också att betydelsen av Märsta station för både resande och redundans i systemet lyfts fram. Vi ser fram emot fortsatt dialog med Peter Norman och Arlandasamordningen, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Regeringens utredare Peter Norman har lämnat en första delrapport av Arlandasamordningen (dir. 2023:178). Utredningen ska bland annat lämna förslag inom järnvägsområdet för att stärka Arlanda flygplats. I delrapporten är Mälardalsrådets utvecklingsstrategi för transporterna i Stockholm-Mälarregionen, Systemanalysen, en viktig utgångspunkt för de preliminära förslagen.
– Människor har i alla tider rest för att uppleva, göra affärer och ta sig från mörker till ljus. Arlanda är vår port mot omvärlden och centralpunkt för tågtrafiken i Stockholm-Mälarregionen. Här möts trafikslag, både person- och godstransporter. I Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits är vi sju regioner som enats om en uppdaterad utvecklingsstrategi för transporterna i Stockholm-Mälarregionen där vi gemensamt står bakom Arlanda. Det ger en styrka och tydlighet inför regeringens arbete med den nationella infrastrukturplanen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.
Några preliminära slutsatser från utredaren och rekommendationer som Mälardalsrådet särskilt påtalat och arbetat för:
Fyrspåret Uppsala till länsgräns Stockholm bör genomföras under planperioden 2026–2037. Att fyrspåret ska genomföras enligt tidigare beslut och tidsplan är prioriterat av de sju regionerna.
Omförhandla Arlandabaneavtalet för att fler ska ta tåget till Arlanda och för att fler tåg ska kunna trafikera Arlandabanan på lika villkor. Målsättningen från Mälardalsrådet är att stationsavgiften ska tas bort.
Märsta station och bangård behöver byggas om innan 2035.
Genomför stations- och bangårdsombyggnad vid Stockholms Central till Tomteboda bangård före 2035.
Det behövs ökad kapacitet och mer underhåll i det större järnvägssystemet i Mälardalen. Detta för att möta det kraftigt ökade behovet av resande och transporter i Stockholm-Mälarregionen och för att säkerställa tillförlitliga transporter.
Mälardalsrådet har länge drivit på arbetet för att stärka Arlandas konkurrenskraft, bland annat genom ökad kollektivtrafikandel som reser till/från flygplatsen, samt för förbättrad arbetspendling i stråket Stockholm-Uppsala.
Se några exempel på tillfällen då Mälardalsrådet samlat kommuner och regioner i frågan de senaste åren:
Rapport: Arbetspendlingen ökar i Stockholm och Mälardalen
Gemensamt remissyttrande över rapporten Arlanda flygplats – en plan för framtiden