För majoriteten bilägare är underhållsladdning av batteriet vintertid inte en prioriterad fråga. Men enligt batteriexperten Tony Zeal på Ctek är batteriunderhåll en obetydlig investering som sparar bilägaren pengar, minskar onödigt slitage och ser till att bilen alltid startar.
För bilägare som långtidsparkerar sina fordon under vintern är Tony Zeal, batteriexpert på Ctek, tydlig med sina råd: Använd en underhållsladdare för att hålla batteriet vid liv eller koppla bort det helt från fordonet.
Om du inte tänker underhållsladda och batteriet och istället kopplar bort det från fordonet så minskar du hastigheten på självurladdningen. Även om det inte helt förhindrar att batteriet förlorar laddning över tid så är detta alternativ bättre än att bara låta batteriet stå.
Om du tänker underhållsladda ditt batteri kan det underlätta att skaffa en med batteristatusindikator. Det gör det lätt att se batteriets aktuella laddningsnivå.
Grön (> 12,65v) – batteriet är fulladdat och behöver inte åtgärdas
Orange (<12,65 >12,4v) – batteriet är under, 90% laddningstillstånd, laddning rekommenderas’
Rött (<12,4v) – batteriets laddningsnivå är under 80% och, laddningstillstånd rekommenderas
Förläng batteriets livslängd
Att låta ett batteri bli urladdat under längre perioder kan ge permanent skada, vilket innebär att batteriet måste bytas ut oftare. Underhållsladdning kan istället förlänga batteriets livslängd avsevärt men då är det viktigt att uppnå tillräcklig laddningsnivå.
– När ett batteri tillåts sjunka under 12,4 volt kan skador uppstå som gör att det inte håller lika länge och måste bytas ut mot ett nytt. Det innebär i sin tur att fler batterier behöver tillverkas, något som belastar miljön. Vår forskning visar att batterier som laddas regelbundet kan hålla upp till tre gånger längre än de som laddas ur under längre perioder, säger Zeal.
För dem som bor i norra delarna av landet är det också viktigt att förstå hur laddningsnivån påverkar batteriets motståndskraft mot stark kyla.
– Ett batteri med 40 procent laddning kan frysa vid minus 27, medan ett fulladdat batteri klarar temperaturer ända ner till minus 69. Nu är 27 grader minus en extremtemperatur, men det är också vid svår kyla som man vill ha ett fungerande batteri.
Ett batteri som laddas regelbundet håller sin prestanda över tid, vilket gör att bilen är redo att starta även efter månader av stillastående och kyla.
Två frågor bilägare ställer sig runt underhållsladdning är dels hur mycket det kostar att hålla batteriet laddat under vintermånaderna, dels hur mycket energi som dras vid långvarig underhållsladdning.
– Spontant kan det verka dyrt men i verkligheten är kostnaderna extremt låga, särskilt sett till hur viktigt det är att hålla batteriet friskt. Med en vanlig underhållsladdare kostar underhållsladdningen knappt en krona under fyra månader och drar väldigt lite energi,, avslutar Tony Zeal, batteriexpert på Ctek.