Något som Kungliga Automobil Klubben, KAK, länge påpekat är att det öppna fordonsregistret används av kriminella, bland annat för att identifiera fordon att stjäla. Det stora problemet är att uppgifterna om kopplingen mellan fordon och ägare är så lättillgängliga. Skyddet för landets bilister måste stärkas.
Även regeringen tycks se problematiken och 2023 tillsattes en utredning för att se över grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter om bland annat fordonsinnehav. Utredningen föreslår nu att det införs generella undantagsbestämmelser i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen för att begränsa just externa söktjänster som hämtar data från statliga register.
Men detta kommer inte att räcka, menar Anders Ydstedt, ordförande för KAK:s expertråd:
– Problemet är större än bara de söktjänster som utredningens direktiv fokuserat på. Svenska fordonsägare är extra utsatta när det gäller stölder av hela fordon, utvalda reservdelar eller hemma att plundra. Roten till problemet måste åtgärdas hos den ansvariga myndigheten Transportstyrelsen.
Han påpekar också att det dessutom finns ungefär 12 000 företag och organisationer som har direkt åtkomst till fordonsregistret. En del av dem är sannolikt utländska aktörer, men hur många vet inte Transportstyrelsen. I registret finns känsliga uppgifter om fordon och deras ägare som lätt kan missbrukas om de kommer i orätta händer. Främmande makt kan kartlägga individer och verksamheter.
– Nu måste ansvariga politiker agera. När vi började kritisera det öppna fordonsregistret såg vi hur det kunde användas av kriminella. Nu har vi ett besvärligare säkerhetspolitiskt läge och uppenbarligen kan även främmande makt ta del av känsliga data. Vi riktar därför ännu en gång direkta uppmaningar till försvarsminister Pål Jonsson, justitieminister Gunnar Strömmer och infrastrukturminister Andreas Carlson att skyndsamt initiera åtgärder på området. Fordonsregistret behöver sannolikt ses över från grunden vad avser vilka data som finns tillgängliga för vem och hur.