Elektrifieringen av transportsystemet kommer att innebära ett större behov av samverkan mellan energi- och transportsystem. Traditionellt har dessa system varit separerade, något som nu kommer att förändras. I ett kunskapsunderlag lyfter Trafikanalys fram flera tänkbara konsekvenser och frågor som kan uppstå vid en storskalig elektrifiering av transportsektorn.
Analysen visar att antalet elfordon i trafik fortsatt ökar.
Däremot ser man en viss inbromsning för nyregistrerade elfordon, framför allt att antalet nyregistrerade elbilar ser ut att minska något under 2024 då privatleasingkunder i stor omfattning väljer bort elbilen. Spridningen av elbilar på andrahandsmarknaden går ganska långsamt och att det inte har tillkommit nya användargrupper de senaste åren.
Utbyggnaden av laddinfrastruktur för personbilar har dock kommit långt och skapat en grund för en fortsatt elektrifiering av fordonsflottan.
Även om elektrifieringen av personbilsflottan har tappat tempo så bedömer Trafikanalys att nedgången är temporär.
Den stora utmaningen fram till 2045 kommer att ligga i elektrifiering av tunga vägfordon och att väsentligt öka elektrifieringen av sjö- och luftfart. Särskilda styrmedel för att främja elektrifiering inom sjö- och luftfart kan behövas.
– En storskalig elektrifiering av transportsektorn kommer att innebära att transporterna av flytande drivmedel minskar kraftigt. Det kan innebära minskade intäkter för till exempel rederier, hamnar och Sjöfartsverket. Även godstransportarbetets utveckling i övrigt kan påverkas eftersom elektrifieringen kan öka vägtrafikens konkurrenskraft, säger Lisa Eriksson, projektledare.
I vissa glesbebyggda områden med hög grad av hemmaladdning kan kundunderlaget till drivmedelsstationer minska och svårigheter uppstå för övrig service till exempel i form av paketutlämning, livsmedelsförsäljning och övriga tjänster för fordon.
Sverige kommer att behöva fördubbla sin produktion av el, men transportsektorn står för en mindre del av det ökande behovet. Transportsektorns elförsörjning blir dock en del av elförsörjningen i hela samhället. Det innebär bland annat att prioriteringar av transportsektorns elanvändning i krissituationer till skillnad mot tidigare nu måste vägas mot andra behov i samhället. Energin som finns lagrad i fordonsbatterier kan bli en resurs för hela samhället, till exempel vid längre strömavbrott.
Rapporterna ”Storskalig elektrifiering av transportsektorn – ett kunskapsunderlag” och ”Elektrifierade fordon i Sverige – en analys av laddbara fordon över tid och geografi” har tagits fram på uppdrag av regeringen. De belyser nuläget för elfordon i Sverige samt viktiga frågor att beakta för omställningen till ett elektrifierat transportsystem.
Foto: Peter H