Nyheter

Neste levererar förnybar diesel till BMW för den första tankningen av företagets nyproducerade fordon i Tyskland

Neste och BMW har idag tillkännagivit ett samarbete om leverans av förnybar diesel. BMW köper Neste MY Förnybar Diesel™ och använder bränslet för den första tankningen av dieselfordon som lämnar deras fabriker i Tyskland. Det innebär att Nestes förnybara diesel kommer att användas i BMW-fabrikerna i München, Dingolfing, Leipzig och Regensburg. De första leveranserna av bränslet till de enskilda fabrikerna har redan inletts. 

BMW utökade nyligen sitt godkännande att använda förnybar diesel (även känt som HVO100 eller hydrerad vegetabilisk olja) för en ännu större andel av BMW-modellerna. Även om förnybar diesel generellt är kompatibel med alla dieselmotorer, innebär det officiella godkännandet från BMW en extra trygghet för bilförare, till exempel när det gäller ansvars- och garantifrågor.

– Vi är glada över BMW:s förtroende för oss, och vi ser fram emot detta samarbete, säger Joerg Huebeler, chef för marknadsutveckling EU & APAC, Transport & Industry på Neste. Förnybar diesel spelar en viktig roll i omställningen till hållbar mobilitet globalt. Den första tankningen av BMW-bilar i Tyskland med Nestes förnybara diesel gör det möjligt för kunderna att själva uppleva att betydande minskningar av växthusgasutsläpp med förnybar diesel är möjliga utan att det påverkar fordonets prestanda. Vi vill också uttrycka vår tacksamhet till vår partner Biofuel Express, som hjälper oss att leverera bränslet till BMW.

Det här är inte första gången som BMW och Neste samarbetar kring förnybar diesel. Utöver användning av ellastbilar, genomfördes 2023 ett ettårigt test av förnybar diesel i logistikverksamheten kring BMW:s fabrik i München, med Neste som leverantör av bränslet.

Med de steg som nu har tagits drar BMW nytta av den tyska lagändringen våren 2024, som tillåter fri försäljning av förnybar diesel i Tyskland. Nestes förnybara diesel är tillverkad av 100 % förnybara råvaror, främst av avfall samt restoljor och fetter. Genom att använda dessa råvaror, kan bränslet minska växthusgasutsläppen med upp till 90 procent* under bränslets livscykel jämfört med fossil diesel.

*) Minskningen av växthusgasutsläppen varierar beroende på regionspecifik lagstiftning som fastställer beräkningsmetoden (t.ex. EU RED II 2018/2001/EU för Europa och US California LCFS för USA) samt den råvarumix som används för att framställa produkten för varje marknad.