Text: Carina Wahlstedt Janson
I arbetet med att upprusta pendeltågsdepån i Älvsjö har man precis avslutat Huvuddel 3b som handlar om spår 1 och 2 inne i depån. Byte av fordon till dagens X 60, byte av installationer från 1960-talet och ökande trafik ställer krav på om- och tillbyggnad. Ett arbete som budgeterades 2018 och som beräknas vara klart 2026.
Huvuddel 3b av projektet med Älvsjödepån är precis slutfört. Det är en samverkan mellan Region Stockholms Trafikförvaltning som är beställare och NCC, där parterna drar nytta av varandras erfarenheter.
Bert Andersson, operativ projektledare för Älvsjödepån för Trafikförvaltningen ger en tillbakablick och berättar varför projektet kommit till.
– Huvudorsakerna är dels krav som modernare tåg och nya tågmodeller ställer, dels att pendeltågstrafiken ökat mer än prognos (fram till pandemin) sedan man byggde Citybanan under Riddarfjärden. Därför behövs fler fordon och uppställningsplatser.
Älvsjödepån, byggd på 60-talet, är också den äldsta av tre pendeltågsdepåer i Region Stockholm och behöver därför en allmän upprustning, inte minst av installationerna.
– Vi har bytt ut alla installationer, el, belysning, ventilation, VS och medier och satt in sprinklers och har bytt en travers. Vi har fyllt igen två arbetsgravar och monterat fordonslyftar på ett spår.
Nya pendeltågen, X60, är lite längre och har en annan form än den tidigare modellen. Man måste därför bygga om verkstadsplatserna, justera perronghöjderna och förlänga och bygga fler takarbetsplatser eftersom allt fler delar av underhållet på fordonssidan sker på fordonens tak.
Unik projektlängd
Bert berättar att utifrån hans perspektiv med erfarenhet av många projekt är det installationerna och de konsekvenser det får för projektets längd som är unikt.
– Hade vi haft fria händer hade projekttiden varit max tre år. Men då hela verksamheten med undantag av två spår ska fungera under hela projekttiden har vi varit tvungna att dela in det hela i hela sju delprojekt. Projektlängden är unik och vi jobbar dessutom i en högriskmiljö där högspänningsledningar och installationer kräver avstängningar.
Installationsutbytena kräver en extra noggrann planering under hela projektet, då de i huvudsak går tvärs över spåren. Man måste kartlägga konsekvenserna och skapa provisorier innan man byter ut kablar, rör och medier.
Kostnadsökningar påverkar
Hela projektet sträcker sig från byggstart 2020 till färdigställande 2026. Att projektet budgeterades och medel tilldelades redan 2018 medförde utmaningar. Man hade budgeterat med tre procent kostnadsutveckling per år, vilket var normalt då. Men allt har blivit dyrare, först genom Coronapandemin och sedan på grund av händelserna i Ukraina.
– Den budget som beslutades 2018 har vi varit tvungna att hålla. Så vi valde att banta projektet. Dels genom att ta bort en tågtvätt som var tänkt att byggas in i en tunnel, dels skulle vi förlänga en tunnel. Den tillbyggnaden fick vi skippa. Vi fick helt enkelt rätta munnen efter matsäcken.
FAKTA
Tidplan: maj 2023–oktober 2024
Byggherre: AB Storstockholms Lokaltrafik
Totalentreprenör: NCC Sverige AB
Totalkostnad: 180 Mkr