Teknikjätten Google har ett finger med i det mesta. Project Green Light är visserligen något företaget sedan en längre tid tillbaka har varit öppna med att de jobbar med. Det gör dock inte projektet mindre intressant.
Precis som rubriken lyder handlar Project Green Light om att med hjälp av AI dra sitt strå till stacken i kampen för ett bättre klimat.
Lägre utsläppsnivåer vid trafikljus
De flesta av Googles projekt brukar vara en stor framgång. Bevis på detta är de resultat som deras sökmotor har uppnått genom historien eller det kvasi-monopol som Google Chrome har fått över andra webbläsare. Eller till och med framgången med Android, som har säkerställt en exklusiv position genom att förhindra att Apple tar över alla stora mobilapplikationer. Tack vare deras utmärkta arbete med operativsystemet har de sett till att ”Stora Äpplet” inte har kvar alla de stora mobilapplikationerna för sig själva.
Därför har de beslutat sig för att ge sig in i ett nytt äventyr, inom en sektor som är helt annorlunda än de de har arbetat med hittills: vägarna. Project Green Light lovar att bli en av de mest intressanta revolutionerna inom sektorn på senare år.
Men exakt hur är det här projektet då tänkt att fungera? Svaret på den frågan är att Google, genom att dra nytta av den potential som AI besitter, ska minska hur ofta och hur många bilister som fastnar vid rödljus ute på vägarna. Målet med det hela är alltså att få trafiken i främst stadsmiljöer att flyta på bättre.
Närmare bestämt tänker Google med hjälp av både AI och Google Maps ta fram modeller över trafikmönster. Tanken är att modellerna sedan ska kunna användas av trafikingenjörer för att ställa in trafikljusen på ett sätt som är optimerat för trafikflödet. Det låter inte som en enkel uppgift, men är det några som mycket väl skulle kunna lyckas med det, så är det Google.
Varför lägga så stora resurser på optimerade trafikflöden?
Det finns många situationer och anledningar till att det kan vara oerhört frustrerande att sitta fast vid ett rödljus, framför allt om man som förare dessutom är stressad. Alla som någon gång upplevt det kan även intyga att så är fallet.
Det hade visserligen varit nobelt av Google att lägga resurser på bilisters mentala mående, och vem vet, kanske deras nästa projekt handlar om något liknande. Project Green Light gör det dock inte. Anledningen till att projektet hade blivit geniförklarat om det lyckades är relaterat till det faktum att det vore bra för klimatet.
Vid korsningar med rödljus händer det nämligen att mängden föroreningar kan vara så mycket som 29 gånger högre jämfört med vägar där trafiken flyter på. Skälet till det är att de accelerationer som genomförs så fort ljuset blir grönt ligger bakom mer än hälften av utsläppsnivåerna.
Tanken är på så sätt att ett förbättrat trafikflöde ska resultera i färre accelerationer av det här slaget, och därför även lägre utsläppsnivåer. Redan i skrivande stund har Project Greenlight har i dagsläget börjat användas i 13 städer i olika delar av världen. Enligt Google själva ser projektets potential mycket lovande ut hittills.
Närmare bestämt tror de att de kan minska den typ av accelerationer som äger rum när rött slår om till grönt med upp till hela 30 procent. Det är i sin tur något man nu hoppas och tror ska leda till en minskning på 10 % när det gäller utsläppen i fråga. En enda insats löser förstås inte hela klimatfrågan på egen hand, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning