Nyheter

Taxi Stockholm: ”Är det orimligt långa arbetstider och låga löner som är Bolts innovation?”

Text: Pernilla Samuelsson, vd Taxi Stockholm

I en replik till Expressens ledare Vill du stoppa gängen eller åka Uber, Ulf? påstår företrädare för plattformsföretaget Bolt att de bidrar med en innovation till taxibranschen. Av inlägget är det dock svårt att förstå vilken fantastisk innovation som man har att komma med.

Möjligen syftar Bolt på företagets taxiapp. Men nästan alla företag säljer idag tjänster och varor via appar, så det kan knappast betraktas som en innovation. Är det så enkelt att det är Bolts orimligt långa arbetstider och låga löner som är Bolts innovation till Sveriges transportväsende?

Bolts företrädare skriver att man ”välkomnar en diskussion om rättvisa villkor”, men mer än så kommenteras inte Expressens avslöjande om att förare i plattformsföretag har alltför långa arbetstider och inkomster som det inte går att leva på. Ansvaret ligger rimligen på Bolt att förbättra villkoren.

Utan ytterligare besked från Bolt får vi därför uppfatta företagets hållning som att det är helt okej att fortsätta låta förare arbeta 250 timmar i månaden för en orimligt låg ersättning.

I stället för att göra något för sina förare kastar Bolts företrädare anklagelser mot mig när det gäller avslöjandet om att plattformsföretagen inte följer reglerna för rapportering av intäkter via taxametern, det vill säga taxibilens kassaregister.

Bolt skriver att alla deras bokningar ”registreras digitalt och delas med Skatteverket”.

Det är nog bra, men nu är det ju så att lagstiftningen inte ställer något krav på just det, utan på att alla kunder ska få ett kvitto som är utskrivet från taxametern och att alla intäkter ska rapporteras till Skatteverket via taxametern.

Det var ju just detta som inte fungerar enligt medias granskning, nämligen att kvittona i appen inte stämmer med kassaregistret. Är det detta som är Bolts fantastiska innovation till transportbranschen?

Bild: Tung Lam