Se tidigare inlägg här: /Sverigedemokraterna/ www.dagensinfrastruktur.se & 2030-Sekretariatet/ www.dagensinfrastruktur.se & Sverigedemokraterna/ www.dagensinfrastruktur.se
Text: Mattias Goldmann, VD, 2030-sekretariatet
SD:s Thomas Morells ursprungliga debattartikel skapar osäkerhet i Transportsverige, vilket vi påpekade med förslag på hur tydligheten kan ökas. Morells snabba återkoppling pekar en öppning som hela transportsektorn kan vara betjänt av:
1. Föregångslandspolitiken. ”Det ligger inget egenvärde i att vara först”, skriver Morell. Vi delar bilden – värdet uppstår när ledande svenska företag får en hemmamarknad som underlättar för dem att ta marknadsandelar utomlands. Denna aspekt ingår i Fossilfritt Sveriges nya uppdrag – ledande omställning ska ske där det stärker vår konkurrenskraft. Där det inte kan ske, ska vi ”bara” vara tillräckligt bra för att slipp dryga EU-böter – det är pengar som behövs i svensk ekonomi.
2. Fokusera på befintliga fordon. SD och vi är överens om att den befintliga fordonsflottans minskade klimatpåverkan behöver vara mer i fokus än idag – och att Sverige inte ska ”dammsuga världsmarknaden på biodrivmedel”. För etanol, FAME eller biogas har det aldrig varit någon risk, och HVO-produktionen ökar snabbt både nationellt och globalt, så att en ökad svensk efterfrågan inte längre påverkar världsmarknadspriserna. Därmed kan Tidöpartierna och marknadens aktörer nu konkretisera hur befintliga fordons omställning ska påskyndas.
3. Göra det fossilfria mer konkurrenskraftigt. ”Vi ser inte att skattebetalarnas pengar ska gå till subventioner”, skriver Morell – och i grunden delar vi denna bild. Med EU:s kommande utsläppshandel ETS2 blir fossila drivmedel väsentligt dyrare, och fossilfritt kan vara vägen till konkurrenskraftiga priser för framtida vägtransporter. Därmed kan Tidöpartierna gå vidare med att trygga tillgången för förnybara drivmedel, inklusive att tillskriva EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse.
4. Gynna fossilfri bredd för tunga transporter. ”Elektrifiering bör inte vara det primära alternativet för tunga fordon och maskiner” skriver Morell. Vi är eniga; inget enskilt fossilfritt drivmedel ska vara primärt utan de fyller olika behov. Därför är det viktigt att fortsatt gynna biogasen, biodieseln, elektrobränslena och vätgasen – samtidigt som vi måste uppfylla EU:s krav på tunga fordon som särskilt fokuserar på just eldrift.
5. Stötta elbilarna. Staten bör ”inte subventionera välbeställdas köp av eldrivna SUV:ar”, skriver Morell – och åter är vi eniga. Med ett pristak på 400 000 kronor för den nya elbilspremie som regeringen redan utlovat, utesluts SUV:arna, och med en premie för den som köper begagnad elbil stannar elbilarna i Sverige.
Bild: Sabine