Det två veckor långa testet vid Majnabbeterminalen för Stena Lines Tysklandstrafik visade att den vätgasdrivna generatorn kan användas som en alternativ energikälla för fossilfri el i hamnar. HyFlex™ är ett utsläppsfritt alternativ till diselgeneratorer som ger fossilfri el till fartyg vid kaj. Samarbete med Stena Line, Power Cell Group, Linde Gas och Göteborgs Hamn påskyndar hållbara lösningar för hamnverksamhet.
Hitachi Energy har framgångsrikt demonstrerat HyFlex™, ett innovativt energiförsörjningssystem baserat på utsläppsfri vätgasdriven bränslecellsteknik, i samarbete med Stena Line, Power Cell Group, Linde Gas och Göteborgs Hamn.
I ett tvåveckorstest genererade HyFlex el med grön vätgas som bränsle när den var ansluten till det befintliga landströmssystemet för fartyg på ett av Stena Lines färjefartyg. HyFlex är ett banbrytande, utsläppsfritt system som producerar el, värme och vatten.
Det är flexibelt, skalbart och utformat som en flyttbar plug-and-play-enhet, vilket gör det enkelt att transportera och använda omedelbart. Den här innovativa lösningen löser effektivt utmaningar som lokalt begränsade elnät eller elbehov på avlägsna platser.
Jämfört med konventionella dieselgeneratorer som körs kontinuerligt kan en 1 MVA HyFlex minska förbrukningen av dieselbränsle med upp till 1600 ton per år, vilket motsvarar 5800 ton CO2. 2/3 Initiativet i Göteborgs hamn har tagit ett betydande steg framåt genom att HyFlex har anslutits direkt till det lokala elnätet för att demonstrera dess nätstödjande kapacitet.
De värdefulla fältdata som samlas in kommer att förbättra lösningen som för närvarande är under utveckling och visar på vätgasens potential som energibärare och den tekniska genomförbarheten för bränslecellsteknik i hamnmiljöer. Samarbetet kring vätgasdrivna generatorer har blivit särskilt relevant mot bakgrund av de nya EU-reglerna 2030, som kräver att fartyg över 5000 bruttoton ska använda landströmsförsörjning (OPS) eller nollutsläppsteknik i hamnar.
– För Stena Line är det självklart att samarbeta kring att pröva ny teknik som syftar till att minska utsläppen från vår bransch. Detta projekt visar att det finns alternativa vägar att gå för de hamnar som saknar bra infrastruktur för elanslutning, säger Anders Peterson, Group Head of Port Development & Engineering, Stena Line.
– Vi är mycket glada och nöjda med resultatet av det senaste samarbetet med Stena Line, Power Cell Group, Linde Gas och Göteborgs Hamn. Vi uppskattar att arbeta med dessa branschaktörer för att fortsätta utforska nya applikationsområden för HyFlex och visa dess breda potential, från byggarbetsplatser till fartygsterminaler, för att påskynda energiomställningen, säger Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy i Sverige.
Testet med HyFlex bygger vidare på Hitachi Energys tidigare innovativa insatser, som till exempel projektet att minska koldioxidutsläppen på en byggarbetsplats i Göteborgs hamn. Där levererade den vätgasdrivna generatorn fossilfri el till en elektrisk grävmaskin, vilket var det första testet på en kundanläggning.
Dessutom visar det HyFlex skalbarhet och mångsidighet i olika applikationer, vilket stärker dess potential att driva hållbara energilösningar inom olika sektorer.