Den gamla hjullastaren från 80-talet hade gjort sitt. Likaså den lika gamla eltrucken för inomhusjobb. Mikael Sjölander, platschef på Euromaint i Sundsvall var på jakt efter två nya maskiner – men hittade en ersättare för båda.
– Volvo L25 Electric gör båda maskinernas jobb, jag är jättenöjd.
Euromaint är landets ledande företag när det gäller underhåll av järnvägsfordon. Årsomsättningen landar på cirka 1,7 miljarder kronor och företaget har ett nät av verkstäder från Malmö i söder till Luleå i norr.
I Sundsvall jobbar ett tiotal reparatörer med underhåll och reparation. Det mesta är kontraktsbundet och bland kunderna finns både företag inom person- och godstransporter. På verkstaden i centrala Sundsvall, alldeles intill Resecentrum, fanns fram till i höstas en cirka 40 år gammal Volvo L30 som behövde ersättas.
– Jag kontaktade Skanska Rental och hade vissa krav: lastmaskinen skulle kunna lyfta tre ton och 1 800 kilo långt ute på gafflarna. Dessutom skulle den vara kompakt och smidig, säger Mikael Sjölander.
Mikael Sjölander, platschef på Euromaint i Sundsvall.
Två affärer blev en
Hjullastaren behövs för lossning och lastning utomhus, bland annat av hjulaxlar som väger omkring 1 300 kilo. Samtidigt ville Mikael Sjölander titta på ett alternativ till den gamla eltrucken som användes inomhus för pallhantering.
– Det var egentligen två affärer, men på Rental tipsade de om Volvo L25 Electric som ett alternativ till båda maskinerna.
Rental testade om maskinen klarade Mikael Sjölanders krav på lyftförmåga. Det var inga problem. Därefter fick de maskinen på prov till verkstaden och Stefan Hörnfeldt, knuten till Swecon på konsultbasis för att främja elektrifieringen av entreprenadbranschen, hade en genomgång av L25 Electric med personalen.
Laddning av Volvo L25 Electric på Euromaint.
”Klockrent”
– Nu har vi haft maskinen i snart ett halvår och det fungerar klockrent. Den är tyst, ren, kompakt och kraftfull. Kort sagt, den motsvarar alla förväntningar och lite till, säger Mikael Sjölander och fyller på med ytterligare fördelar.
– I leasingavtalet ingår även service av Swecon. Det är tryggt och smidigt.
Att L25 Electric klarar två maskiners jobb gör dessutom affären ekonomiskt fördelaktig.
– Driftkostnaden på den gamla hjullastaren blev med åren hög. Diesel är dyrt och 15 liter motorolja vid varje service kostar också. Dessutom åkte man alltid på någon eller ett par reparationer om året.
Mikael Sjölander tystnar ett tag och fortsätter.
– Jag ser inga nackdelar med L25 Electric. Den kräver ett lite annorlunda körsätt, men det lär man sig snabbt.
Foto: Torbjörn Bergkvist