Volvo Lastvagnar introducerar nya aerodynamiska förbättringar genom att tillämpa ett beprövat koncept från flygindustrin på sina tunga lastbilar. Små men effektiva förändringar av lastbilens hytt kommer att minska luftmotståndet, bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen avsevärt.
Volvo vann nyligen Green Truck Award 2025 med Volvo FH Aero – mycket tack vare en effektiv motor och den nya aerodynamiska hytten. Detta var också det första verkliga testet av Volvos senaste teknik för att minska luftmotståndet.
Volvo har gjort flera förbättringar för att göra lastbilen mer strömlinjeformad. Bland dessa finns luftflödesstabiliserare, förlängda sidoluftriktare och större flexibla gummilister på chassikjolarna. Ändringarna kan verka små, men de är viktiga för aerodynamiken och bränsleförbrukningen. Tillsammans kan dessa förbättringar minska bränsleförbrukningen med upp till 2 %, utöver tidigare förbättringar. Totalt kan en Volvo FH Aero uppnå upp till 7 % bättre bränsleeffektivitet jämfört med den tidigare FH-modellen.
De nya aerodynamiska förbättringarna blir nu tillgängliga för kunder som önskar det senaste inom bränsleeffektiva tunga transporter. Lösningarna erbjuds i olika kombinationer för Volvo FH, FH Aero och FM*, och ger fördelar oavsett drivlina: elektrisk, gas eller diesel.
– All tid som lagts på simuleringar och i vindtunneln har lönat sig – med dessa nya förändringar av hytten bygger vi vidare på de stora förbättringarna i aerodynamik vi lanserade förra året, vilket kommer att gynna våra kunder, säger Jan Hjelmgren, Head of Product Management på Volvo Lastvagnar.
– Vi har tänkt utanför boxen och använt teknik som vanligtvis används på flygplan, Formel 1-bilar och vindturbiner. De övre hörnen av hytten är mycket viktiga för aerodynamiken, och med vårt nya system med sidospeglar med kamera har vi kunnat upptäcka nya möjligheter. Genom att använda små vingar på A-stolpen kan vi styra luftflödet, vilket ger stor effekt. Dessa insikter kommer också att göra det möjligt att införa fler aerodynamiska lösningar i framtiden, säger Anders Tenstam, Senior Technology Expert, Aerodynamics, Volvo Volvo Lastvagnar.
De små vingarna på A-stolpen (luftflödesstabiliserare) förbättrar inte bara aerodynamiken i fronten av lastbilshytten, utan skapar också bättre förutsättningar för de två andra viktiga uppgraderingarna: sidoluftriktare som förlängts med 50 mm för att minska gapet mellan hytten och trailern, samt större flexibla gummilister på chassikjolarna för att skapa bättre anpassning till trailern.
De här tre nya funktionerna förstärker varandra – det är som att 1 + 1 = 3. Tillsammans ger de en större effekt än vad varje del gör på egen hand.
Nya Volvo FH Aero är ett bevis på hur aerodynamisk design kan förbättra bränsleeffektiviteten i moderna lastbilar. Genom att förlänga hytten med 24 cm och göra flera ändringar som minskar luftmotståndet, uppnår FH Aero betydande bränslebesparingar – något som spelar stor roll för tunga lastbilar som kör långt.
*Hyttens luftflödesstabiliserare (vingarna) finns endast på Volvo FH och FH Aero.